Wednesday, January 15, 2014

MENGAPA KAMI TINGGALKAN ANWAR IBRAHIM


SATUK SERI ZAHARIN MOHAMED HASHIM
Bekas Ahli Parlimen Bayan Baru, Pulau Pinang

Satu penghinaan Bila Anwar 
Rujuk Saya Ke Lembaga Displin

Sekitar awal 2010 Datuk Seri Zaharin Mohamed Hashim yang ketika itu Ahli Parlimen PKR Bayan Baru, Pulau Pinang terperanjat apabila mendapat tahu Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan supaya beliau dihadapkan ke Lembaga Displin Parti.

Puncanya -  kerana Zaharin mengambil pendirian mengkritik kepimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng secara terbuka.

Tindakan Zaharin itu disebabkan dasar DAP yang diketuai Guan Eng yang dilihat banyak membelakangkan orang Melayu di negeri ini, banyak gerai milik peniaga orang Melayu dirobohkan di sebalik wajah Khalifah Umar Abdul Aziz yang diuar-uarkan milik Guan Eng.

Macam mana saya sebagai rakan dalam pakatan pembangkang apabila  mengkritik pentadbiran Guan Eng yang ala diktator, cauvinis dan komunis ini terhadap orang melayu Pulau Pinang tidak diambil endah oleh kepimpinan Parti.

Sebaliknya lebih menyedihkan  lagi apabila saya mendapat tau Anwar mengarahkan saya dirujuk ke Lembaga Displin, ini satu penghinaan kapada saya sahingga menyebabkan pada 12 Fabruari 2010 saya mengumumkan keluar PKR, kata beliau ketika dihubungi penulis pertengahan Mac 2012.
Mengulas lanjut, Zaharin menegaskan, saya tidak mahu sejarah menghukum saya kerana tidak berbuat apa-apa dalam berdepan dengan keadaan tersebut.

Saya tidak mahu genarasi akan datang melihat saya sebagai sebahagian daripada gerombolan yang mengjahnankan dan merosakkan negara bangsa dan agama saya, kata beliau. Kata  beliau semasa dirinya dijemput oleh Anwar yang juga Penasihat PKR menyertai parti itu dulu, beliau yakin PKR berjuang untuk reformasi dan perubahan tampa  berkompromi dengan nilai-nilai bangsa serta agama, namun beliau kian  ragu dengan matalamat dan perjuangan PKR dalam pakatan pembangkang kerana berkerja sama dengan DAP yang sifatnya mengamalkan politik sempit.

Ini dapat dilihat melalui gaya kepimpinan Guan Eng yang membelakangkan orang Melayu beragama Islam kusus gulungan penjaja di negeri itu. Dasar cauvinis dan ekstrimis yang dibawa DAP di negeri ini iaitu turut dibuktikan dengan  tindakan Guan Eng mempolitikkan institusi Islam seperti pusat zakat katanya.

Ulasan Seratah;  Oleh kerana PKR tidak begitu kuat perlu bergantung dengan DAP untuk memerintah negara ini apa saja kehendak DAP Anwar terpaksa tunduk walau pun terpaksa mengadai Agama dan bangsanya sendiri demi mencapai matalamat Anwar nak jadi PM, kalau Anwar jadi PM begitu jugalah DAP akan berkuasa, Anwar akan turut sahaj apa kehendak DAP,

Jadi mengapa pengikut PKR tidak boleh berfikir apa yang sebenarnya berlaku dalak pakatan pembangkang yang hanya menguntungkan DAP, DAP memang menhgarapkan Anwar menjadi PM kerana Anwar akan menurut apa saja kehendak DAP, berfikirlah dengan ILMU jangan dengan Nafsu.

bersambung







No comments:

Post a Comment