Tuesday, July 17, 2012

SAMBUNGAN PRU 13

URUTAN SEJARAH.

Apabila Jepun menyerah kalah dalam tahun 1945, dan Inggeris masuk semula dengan corak baru nak berkuasa didalam negeri-negeri di Tanah Melayu, dengan cara paksaan dan ugutan terhadap Raja-Raja Melayu untuk menanda tangani menyerahkan negeri-negeri ini kapada Inggeris.

Kesemua  9  Raja-Raja Melayu telah menanda tangani surat penyerahan negeri masing-masing kapada Inggeris, tampa merujuk dan berunding dengan penasihat masing-masing.

Inggeris akan memerintah Tanah Melayu mengabungkan negeri-negeri selat, Melayu bersekutu dan tidak bersekutu, di bawah MAYALEN  UNION, memberi hak sama rata kapa semua rakyat, dan memberi taraf kerakyatan yang mudah kapada pendatang yang menduduki negara ini.

Orang Melayu marah dan menentang Malayen Union yang di bawa oleh Inggeris, kerana kuasa Raja tidak ada, hanya menguruskan hal ehwal agama Islam dan adat resam malayu sahaja, mesyuarat majlis Raja-raja membincangkan hal ehwal agama di pengerusikan oleh Gabnor Inggeris.

Orang Melayu bersatu menentang Inggeris dan menuntut kemerdekaan, pada awalnya orang Cina dan India tidak bersetuju Inggeris memberi kemerdekaan kapada orang melayu kerana mereka terpaksa balik ke negeri asal mereka.

Oleh kerana terlalu kuat penentangan orang Melayu terhadap Malayen Union akhirnya Inggeris bersetuju untuk memberi kemerdekaan kapada negara ini dengan syarat merdeka tiga kaum terbesar, Melayu,Cina dan India, oleh kerana orang Melayu tidak ada kekuatan ketenteraan untuk menentang Inggeris, terpaksa bersetuju dengan cadangan Inggeris, dengan menubuhkan PERIKATAN, orang Melayu dengan UMNO. Cina denga MCA dan India MIC,

Tetapi bukan semua Melayu setuju dengan cara  ini dan juga orang Cina banyak yang menentang dan tidak bersetuju draf perlembagaan yang dirangka, terutama tentang KONTRIK SOSIAL atau Pakatan Murni persetujuan bersama iaitu, 181 Raja-Raja Melayu, Pekara 3 Agama Islam Agama Persekutuan, 152 Bahasa Melayu Bahasa Rasmi Negara, 153 HAK ISTIMEWA MELAYU DAN PEKARA 14 KERAKYATAN.

Sebahagian orang Cina tidak bersetuju, tetapi terpaksa akur dengan keputusan setelah diadakan pilihan raya PRA kemerdekaan pada tahun 1955 dengan kemenangan besar kapada Perikatan 51 kurusi dari 52 kerusi.

Kumpulan kaum cina yang menentang kemerdekaan dan bersetuju dengan Malayen Union ini lah warisan sahingga kehari ini dengan menubuh PAP di Singapura, setelah Singapura keluar kumpulan ini menubuhkan DAP, penentengan mereka bukan baru malah dari sebelum merdeka lagi sahingga kehari ini.

Ditambah pula ketidak puasan hati ahli Parti Komunis Malaya yang menyertai DAP yang sehaluan dengan mereka. kita  mesti sedar bahawa Parti komunis Malay dahulunya mempunyai agenda untuk memerintah Negara ini, dan apabila mereka menyertai DAP harsat yang sama masih tidak padam, DAP yang berjiwa komunis kalau memerintah negara ini apa yang akan terjadi, corak pemerintahannya ???????? pikirkanlah

bersambung..

No comments:

Post a Comment