Monday, July 16, 2012

PRU 13

PRU  13.

Tamat tempoh untuk bubarkan Perlimen  pada tahun hadapan , pada 8.3.2013 genaplah lima tahun tempoh pilihan yang mesti diadakan untuk mendapatkan mandat baru  rakyat bagi BN meneruskan pemerintahannya.

Pada PRU 12  pembangkang telah dapat menawan  5  buah  negari termasuk kelantan yang dah lama di perintah oleh PAS, bagi kerusi Perlimen  BN mampu mandapat  140 kerusi  tak cukup  8 kerusi untuk 2/3 dalam dewan, kemudian dalam pilihan raya kecil Perlimen  Kuala Terangganu BN gagal mempertahankan kerusi itu di rampas oleh PAS atas kesilapan BN  meletak calun  yang tidah di terima rakyat, BN tingal 139 kerusi.

Kesilapan  pada tahun 2008 PRU 12, agar tidak berulang lagi bagi meletak calun di sesuatu  kawasan, suara akar umbi mesti didengari sekiranya BN untuk terus berkuasa,

Akar umbi menyuarakan bagi kawasan  mejoriti  kaum tersebut  mestilah di wakili oleh kaum tersebut, kerana mereka dah serik ada sesetengah wakil rakyat setempat yang hanya mewakili menoriti kaum nya tidak memberi khidmat yang serata kapada pengundinya.

Apa yang di sarankan oleh PM tentang calun yang boleh di terima rakyat ( winnable candidate ) salah satu cadangan yang sangat baik  untuk dilaksanakan untuk pilihan raya  ke 13 ini  tetapi komponen BN mestilah menerima hakikat ini, tiak boleh lagi mempertahankan konsip lama.

MCA  harus menkaji peranannya dalam membela nasib kaumnya kerana DAP nampak lebih kehadapan dalam memperjuangkan nasib kaum Cina,

DAP membawa budaya ugut  sebab itu DAP lebih kehadapan terutama dalam hal bahasa dan pendidikan
sedangkan DAP mempunyai ahli yang berbilang kaum termasuk melayu, tetapi DAP tidak membela nasib kaum lain ahlinya.

Bagi kaum melayu dalam DAP tidak bersuara dan mendesak DAP juga memperjuangkan nasib orang melayu malah hanya jadi pak turut saja.

DAP cara desakannya berala komunis kerana kebanyakkan ahlinya terdiri dari bekas ahli parti komunis Malaya yang telah meletak senjata pada  1983 yang lalu, boleh dikartakan semua ahli parti komunis malaya telah menyerti DAP.


bersambung.

No comments:

Post a Comment