Tuesday, August 14, 2012

SEJARAH ANWAR SAMBUNGAN


 
 
2006 : Carl Gershman - Presiden NED memilih Anwar sebagai “Muslim Moderate” 2005, yang diberi anugerah melalui sebuah Yayasan di Amerika bernama CSID (Centre for Islam and Democracy) bertujuan sebagai pengiktirafan usaha-usaha memoderatkan Agama Islam dan melawan Pengganas Islam.


2007 : Anwar Ibrahim bersama-sama dengan Tokoh CIA menghantar surat kepada Presiden Bush menyokong usaha pengikrafan Israel sebagai sebuah Negara SAH dan Mahmoud Abbas sebagai Presiden boneka Israel.


Perjanjian yang diusahakan oleh Presiden Bush ini dinamakan “Annapolis Summit” gagal kerana mendapat tentangan hebat daripada majoriti penduduk Palestin dan negara-negara Islam termasuk Iran dan Syria.


Anwar Ibrahim menjadi Konsultan atau Orang Tengah (Pelobi) negara-negara Islam dengan Pentadbir Amerika Syarikat. Anwar menjaga Dua Negara yang menjadi tumpuan Amerika iaitu Turki dan Indonesia. Anwar sering berulang alik ke dua-dua negara ini untuk menyampaikan mesej-mesej Kerajaan Amerika.


Anwar Ibrahim - Proksi Amerika di Malaysia (2008 – Sehingga Sekarang)
2009 : Anwar berjumpa Madeline Albright - Penasihat Hillary Clinton - Setiausaha Negara Amerika di Doha, Qatar.


Dalam ucapan Anwar di Doha, dia memuji-muji kebijaksanaan Presiden Obama dan menawarkan diri untuk berkhidmat kepada Presiden Amerika itu.


2009 : Anwar pergi berjumpa semula dengan Al-Gore di London. Tempat dan isi perbincangan dirahsiakan tetapi dipercayai ada kaitan dengan isu Kes Liwat dan usaha membodek Presiden Obama.


2009 : Anwar Ibrahim dan “Muslim Moderate” mengutus surat kepada Presiden Obama supaya pentadbirannya memberi tumpuan kepada Demokrasi di Timur Tengah. Anwar dan “Muslim Moderate” menawarkan diri menjadi tenaga kerja kepada Presiden Obama. Anwar Ibrahim “Muslim Moderate”. Anwar Ibrahim dianugerah “Muslim Moderate” oleh CSID (The Center for The Study of Islam & Democracy), 2005 berpengkalan di Amerika Syarikat pada 2 Mac 2006.


Anwar Ibrahim menerima gelaran "Muslim Moderate of The Year Award 2005" daripada CSID, di Amerika Syarikat.



 Semasa Anwar menerima anugerah ini turut disaksikan oleh Andrew S. Natsios (USAID), Lorne Craner (IRI) dan Carl Gershman (NED).


CSID sebuah organisasi berpengakalan di Washington DC yang ditaja oleh Agensi Amerika Syarikat yang bermotifkan Demokrasi iaitu USAID, NED, IRI dan NDI.


Dr Radwan Masmoudi (Presiden CSID), Carl Gershman (Presiden National Endowment for Democracy-NED, berbangsa Yahudi).


Anwar Ibrahim yang dianugerahi “Muslim Moderate 2005” sedang menerangkan kaedah-kaedah terbaik untuk menyebarkan fahaman Islam dan Demokrasi di Timur Tengah dalam Siri Syarahan Bulanan CSID di Washington DC pada 2 Mac 2006 sehingga sekarang.


Tajuk syarahan Anwar adalah "Democracy in the Muslim World - Priorities and Strategies". Selain Carl Gershman yang berbangsa Yahudi mendengar ceramah Anwar, pemikir-pemikir Amerika lain turut sama mendengar strategi-strategi yang telah dikemukakan untuk 'menawan' Timur Tengah itu.


Kebanyakan peserta terdiri daripada badan berpengaruh Amerika yang terlibat dengan projek Demokrasi iaitu dari USAID (United States Agency for International Development), NED (National Endowment for Democracy), NDI ( National Democratic Institute for International Affairs), IRI (International Republican Institute), RAND Corporation, Brookings Institutions dan lain-lain.


Sejarah CSID :-
Pengasas CSID 1999 - John Esposito, Ali Mazrui, Radwan Masmoudi dan Jamil Fayez. John Esposito adalah antara Pengasas awal dan pencetus idea penubuhan CSID pada tahun 1999.


Pada awal penubuhan Ahli Lembaga Pengarah CSID terdiri daripada : Ali A. Mazrui (Pengerusi); John L. Esposito (Naib Pengerusi); Sana Abed-Kotob; Abdulwahab Alkebsi; Taha Jaber Alalwani (IIIT); Laila Al-Marayati; Jamal Barzanji (IIIT); Charles Butterworth; Louis Cantori; John Entelis; Muqtedar Khan; Radwan Masmoudi; Ali Memon; Fathi Osman dan Tamara Sonn. Manakala Ahli Jawatankuasa Eksekutif terdiri daripada Radwan A. Masmoudi (Pengarah Eksekutif); Ismail Obeidallah (Koodinator Program); Svend White (Setiausaha); Mahir Haroun (Bendahari) dan Maher Kharma (Koodinator Keahlian).


No comments:

Post a Comment