Friday, December 7, 2012

UMNO DI TUDUH ZALIM

RINTITAN  SIAPA YANG ZALIM


Negara sudah merdeka 55 tahun dan telah  di adakan sebanyak 12 kali pilihan raya bermula dari tahun  1959, dan kalau campur pilihan raya pra kemerdekaan pada tahun 1955, sudah 13 kali diadakan pilihan raya, kesemua pilihan raya tersebut memihak kapa Perikat dan Barisan Nasional BN.


UMNO ditubuhkan bertujuan untuk menyatukan Melayu untuk menuntut kemerdekan, berjaya melayu bersatu apabila kongris Melayu pertama diadakan pada 1 Mac 1946 di Selangor Kelab, sebanyak 42 buah pertubuhan Melayu  akhirnya bersatu  bersetuju menubuhkan UMNO  pada kongris Melayu yang ke tiga di Istana Besar Johor pada 11 Mei 1946  yang di rasmikan oleh Tengku mahkota Johor.

UMNO di tubuhkan di Istana dimana tempat kebesaran Raja-Raja Melayu, bukan ditubuhkan di Hotel atau di Dewan orang ramai atau di merkas   seperti penubuhan PAS di pulau Pinang pada bulan september 1951.

PAS ZALIM

PAS boleh dianggap Zalim kerana penubuhannya pun melaluan penipuan  apabila Tuan Guru Haji Ahmad Fuad  membuat dua perjuampan ulama yang di minta oleh Tengku Abdul Rahman agar mengumpul para ulama untuk membantu UMNO dalam menguruskan negara, tetapi sebaliknya Tuan Guru Ahmad  mengambil kesempatan secara diam, kerana keciwa kalah dalam perebutan Yang DiPertua UMNO  yang hanya mendapat 9 undi Tengku mendapat 32 undi sedangkan H M Yusuf mendapat 11 undi.

PENIPUAN PAS

Disinilah yang di katakan PAS ditubuhka atas dasar penipuan, kerana tuan Guru Hj. Ahmad Fuad selaku Pengerusi Biro Agama UMNO keluar UMNO dan membawa semua persatuan ulama benubuhkan PAS hasil dari dua perjumpaan  anjuran UMNO akhirnya Pas ditubuhkan.

Dalam pilihanraya Pra kemerdekaan ada 52 kawasan pilihan raya  Melayu mempunyi 50 kawasan mejoriti dan MCA hanya 2 kawasan mejoriti  dan MIC tidah mempunyi kawasan mejoriti, oleh kerana UMNO tidak zalim sangup berkongsi kuasa demi untuk mencapai kemerdekaan kerana kehandak Inggeris supaya merdeka tiga kaum.

Oleh kerana Melayu tiada pilihan terpaksa menerimanya, dalam pembahagian kerusi  sepatutnta UMNO bertanding 50 kawasan kerana mempunyi 50 kawasan mejoriti, tetapi  UMNO tidak zalim dari dulu lagi UMNO bertanding  35 kerusi MCA bertanding 15 kerusi  walaupun hanya dua kuris mejoriti dan MIC bertanding 2 kerusi walau pun tak mempunyi kawasan mejoriti sahingga sekarang tak mempunyi kawasan mejoriti.

PAS ZALIM

PAS boleh dikatakan zalim kerana  menghalang kemerdekaan, sebab sekiranya   PAS menang semua kawasan yang di tandingi oleh MCA dan MIC di dalam kawasan mejoriti Melayu, Inggeris sudah pasti tidak akan memberi kemerdekaan kerana orang melayu tidak dapat menerima orang bukan Melayu menjadi rakyat negara ini,  dalam pilihan raya tersebut PAS hanya menang satu sahaja dalam kawasan mejoriti Malayu di Kerian Perak, kerana wakil PAS ketika itu oarng alim, sangat di hormati oleh semua orang, itu saja, yang lain semua kalah.

bersambung

No comments:

Post a Comment