Tuesday, March 2, 2010

PAS PARTI PENIPU SAMBUNGAN 5

Perjuangan Pas Dalam Menghadapi Pilihan Raya.


Semenjak kejatuhan Pas dalam pilihan raya 1978 iaitu Pas telah menghadapi kemerosotan setiap kali pilihan raya diadakan sahingga pilihan raya umum 1990. Namun demekian dalam pilihan pilihan raya umum 1990 diatas kerjasama Parti Melayu sangat 46, Pas dapat berkuasa semula di Kelantan.

Kemudian pada pilihan raya 1999, Pas memperolehi kejayaan yang lebih besar, bukan sahaja ia dapat berkuasa di Kelantan bahkan juga di Terangganu, manakala di peringkat perlimen sebanyak 27 kerusi telah dimenanginta, itulah suatu kejayaan yang belum pernah dinikmati oleh parti Pas.

KejayaanPas dalam pilihan raya umum 1999 itu, adalah hasil daripada eksploitasi mengenai isu pemecatan Dato' Sri Anwar Ibrahim daripada UMNO. jika dahulu semasa Dato' Sri Anwar berada dalam UMNO tidak ada perkataan buruk dan keji di lemperkan oleh Pas kapadanya. Tetapi setelah Anwar Ibrahim dipecat daripada Umno mereka menjunjungnya bagaikan seorang wali.

Pas berbuat demekian semata-mata bertujuan agar rakyat menganggapkan UMNO terlalu zalim, dimana orang yang sebaik Dato' Sri Anwar Ibrahim sanggup dipecat kerana kepentingan politik. Motif Pas adalah agar rakyat tidak akan mengundi UMNO/BN sebaliknya beralih
kapada PAS.

No comments:

Post a Comment