Friday, June 5, 2009

Sambungan Memahami Sejarah.

Setelah Jepun menyerah kalah pada 1945, semasa kekosongan sebelum datang semula inggeris dalam tempoh 14 hari ini di isi oleh PKM Parti Kominis Malaya, mereka memaksa penduduk supaya menyokong mereka, sesiapa yang tidak mahu menyokong mereka akan dibunuh, diseksa
mereka membalas demdam, melakukan ke zaliman,.
Ada diantara mangsa dikelar hidup2 dicampak kedalam laut, rumah dibakar dan bermacam2 keganasan dilakukan oleh kuminis.
Sejarah hitam ini sukar dilupakan oleh rakyat malaysia bukan sahaja orang melayu malah kaum cina juga sama-sama disiksa kerana tak menyokong perjuangan mereka, gulungan ini banyak yang masih hidup lagi, setengah dari mereka ada yang melihat dengan mata mereka bagaimana prngyeseksaan yang dilakukan.
Apabila Inggeris kembali semula kenegara ini dengan cara baru dengan menubohkan pentadbiran Tentera British , Pentadbiran peralihan sebelum Dasar Malayen Union dilancarkan.
Mac Michael wakil khas British diutuskan untuk menemuai Raja-Raja Melayu bagi membincang
kan Dasar baru kerjaan British berkenaan penubuhan Malayen Union.
Mac Michael telah menemuai Raja-Raja melayu bagi mendapatkan tanda tangan persetujuan bagi menubuhkan Malayen Union.
Semua Raja-Raja melayu menurunkan tanda tangan tanda persetujuan, setelah ditipu dan di diugut kalau tidak menanda tangan surat perjanjina tersebut, Raja-Raja tidak dibenarkan menatab dan berbincang dengan penesihat2 bagi tujuan surat perjanjian tersebut ditanda tangani.
Apabila orang melayu menyedari niat sebenar british hendakkan tanda tangan Raja-Raja melayu, yang telah menyerahkan kuasa pemerentahan negara ini kapada british.
Orang melayu mula marah kerana cara yang dilakukan oleh british mengambil tanda tangan Raja-Raja melayu, lalu mereka bangkit dengan mengadakan perarakan dan perhimpunan membantah tindakan beritih, seluroh negara orang melayu berhimpun beribu-ribu orang menunjukkan kapada british penentangan orang melayu.
Dato Onn telah menulis surat kapada Utusan Melayu menyeru orang melayu untuk bersatu, surat Dato' Onn ini telah memecah tembok kenegerian, kalau sebelum ini semangat kenegerian sahaja di perjuangkan.
Dato Onn mencadangkan satu Kongris melayu perlu diadakan bagi membincangkan dasar Malayen Uniopn yang akan diperkenalkan oleh british.
Di Kuala Lumpur Tuan Zainal Abidin Ahmad atau dikenali sebagai Pendita Zaaba, selaku Yang Di Pertua Melayu Selangor, mula berhubung dengan Datuk Panglima Bukit Gantang, Perak dan Datuk Onn Jaafar serta pemimpin2 melayu yang lain, supaya mengadakan kongres dan menjemput wakil orang-orang melayu bagi menubuhkan pertubuhan melayu yang besar bagi menentang Malayen Unian.
Seratah berhenti setakat ini dulu,

1 comment:

  1. Ade ke gulungan muda PAS dan PKR nak caya cerita deme, DAP lagi le, dia dah macam komunis, tengok je P.P dia nak buat macam Singapura. Kempunan PKR dgn PAS, bila DAP dh diberi kuasa.........

    ReplyDelete