Thursday, June 4, 2009

Sambongan Memahami Sejarah

Kalau nak ambil dari zaman Portugis terlalu lama, maka seratah nak sambong dari zaman Inggeris kerana zaman yang yang sempat dengan zaman orang tua kita sama ada ayah dan atuk.

Kemasukan Inggeris pada tahun 1786 selepas Belanda. orang Inggeris bertindak sebagai penasihat kapada Raja-Raja Melayu pada perangkat awalnya,dan akhirnya mereka mengambil dan memecahkan orang melayu kapada negara bersekutu dengan negara tidak bersekutu.

Dimasa ini lah Inggeris membuka Lombong dan ladang getah di negara ini, ingeris tidak mengunakan tenaga orang melayu mereka sengaja menyatakan orang melayu malas, jadi inggeris membawa masuk orang cina dan india untuk mengerjakan ladang dan lombong mereka, kalau inggeria mengambil orang melayu berkerja dilombong dan estet-estet mereka, orang melayu akan marah kerana inggeria mengambil hak orang melayu, seperti bijih dan pembukaan ladang ladang yang luas hak milik melayu.

Dengan membawa masuk orang cina dan india , orang melayu dibiarkan di kampong2 dengan cara pecah dan perantah, semasa pemerentah inggeris, mempunyi 3 Vici.

1. Bodohkan Melayu, 2. Miskinkan Melayu, 3. Jangan Kristiankan Melayu,

Tetapi hendaklah menjuruskan penghidupan orang melayu itu bercorak penghidupan orang2 kristian. Bodohkan melayu. Dizaman pemerentahannya tidak ada sekolah didirikan, sekolah pertama didirikan diPulaui Pinang pada tahun 1819 Pineng Free School, tapi itu sekolah inggerih yang diadakan didalam gereja, orang melayu pada ketika itu kurang mendalam tentang agama lalu menolak kerana bimbangkan anak2 mereka mesuk kristian.

Pada 1890 baru bermulanya pendidikan melayu dengan terdiri sekolah Vamakula, yang hanya boleh membaca menulis dan mengira sahaja. kalau kerja hanya setakat budak pejabat dan pemandu. setelah 70 tahun baru ada pendidikan melayu, sedangkan orang bukan melayu terutama orang cina telah lama terdedah dengan pelajaran, mereka bukan sahaja bersekolah inggeris malah mereka membuka sekolah cina.

Miskinkan Melayu.
Orang melayu yang tingal di kampong2 dipingir sungai dan ditepi pantai, tidak didedahkan dengan ekonomi, mereka hanya hidup dengan becocok tanaman cara kunu sahaja, kalau dalam satu ekar tanah semua ada, ada durian, manggis, langsat, mempelam, bacang, nangka,
Duku, malah semuanya ada, berselerak didalam kebun melayu, kalau ditanya untuk apa mereka tanam, untuk anak cucu nak makan nanti. tidak didedah cara ekonomi, menanam padi mengharapkan tali air dari langit, dimusim hujan, hanya setahun sekali sahaja.

Mereka membiarkan dengan cara lebihkan kebudayaan, kalau kenduri kawin sampai dua tiga hari berhimpun seluroh orang kampong di rumah yang buat kenduri, mereka menyediakan bangsai2 untuk mereka tuingal sementara, lepas dua tiga hari baru balik kerumah, begitulah seterusnya, dilalaikan oleh inggeris. asal ada makan cukup. apabila saorang dari anak lelaki kawin lepas itu ayah nya akan membina sebuah rumah dekat dengan rumah nya, jadi berkumpullah keluarga nya disitu. Lepas itu, mereka membuka kawasan tanah kebun yang baru
bagi mereka yang dah kawin, mengambillah satu atau dua ekar untuk dijadikan kebun, tetapi masih seperti lama juga apa yang di tanamnya.

Itulah cara inggeris memerantah orang melayu membiarkan orang melayu hidup dalam serba kekurangan, kurang ilmu, kurang kemahiran, kurang ekonomi. tidak ada hospitral tetapi berbeza dengan kaum cina yang tingal dibandar semuanya ada.

Pelajar-pelajar kita pergi belajar ke London, hantar gambar balik kampong, bergambar di tepi bangunan tersergam indah dikota london, tapi itu adalah milik kita kerana mereka ambil segala
hasi dari bumi kita mereka bawa balik ke negara mereka, mereka bangunkan negara mereka dari hasil bumi kita.semasa seratah tulis faktar ini terasa sebak di hati kerana seratah juga pernah bergambar ditepi bangunan yang tersergam indah itu. Inggeris memerentah kita dengan cara halus yang tidak terasa sahinggalah datangnya Jepun pada 1941.

Jepun mula masuk kenegara ini pada tahun 1941 Jepun mula masuk dari negeri kelantan dan terus ke Singapura hanya 70 hari sahaja Tentera menyerang Malaya berjaya menaloki malaya.
Orang Jepun bermusuh dengan orang cina sejak berzaman lagi apabila Jepun menaloki malaya orang cina yang ada dinegara ini juga diburu, ada orang melayu yang baik hati membantu orang cina pada hari siang disoroknya orang cina diatas para rumah bersama dengan anak perempuan
nya apabila malam baru turun dan balik kerumah mereka,

Zaman Jepun hidup dalam kesusahan, susah nak dapatkan makanan, orang Jepun dituduh zalim
suka perempuan dan tangkap orang muda yang belum kawin dibawa ke Burma membuat landasan kereta api ( kereta api maut ). sebab itu dizaman Jepun ramai yang kawin muda baru umur 17, 18 tahun orang lelaki dah kawin kerana takut diambil jepun.

Dizaman ini lah orang melayu diambil bekerja dengan jepun dalam berbagai jawatan, dimasa ini lah orang melayu mula mengunakan akal boleh mencipta berbagai untuk hidup, buat kasut buat baju dan sebagainya, satu cerita yang diceritakan oleh orang tua2 ada saorang orang tua sedang berjalan di kampong, lalu saorang tentera jepun, lalu memangil orang tua ini suroh memanjat kelapa kerana nak minum air kelapa, orang tua ini tidak terdaya untuk memanjatnya, tetapi apabila benet berada di pungungnya kalu tak panjat benet itu akan menusuk masuk melaluai punggungnya, dalam ketakutan itu orang tua ini mampu memanjat pokok kelapa itu dan mengambil buah kelapa untu askar jepun tersebut. Bererti sebenarnya kita boleh, itulah selogan
Tun Mahathir Kita boleh.

Jepun membawa selogan ASIA UNTUK ORANG ASIA, bermula dari sinilah orang melayu mula sedar yang melayu boleh memerentah sendiri, sebelum itu, orang melayu menentang inggeris, seperti Dato' Bahaman Tok Gajah Tok Jangut Datok Mahraja Lela Tok Naning Siamang
Gagab, Dul Said Mat Salih Rentap dan lain-lain, semuanya tak berjaya kerana tidak bersatu.

Setelah Nagasaki dan Hirosim di bom oleh inggeris,Jepun menjangkakan banyak lagi bom atom akan gugur dibumi nya, Jepun mengambil keputusan meletak senjata, menyerah kalah dan berjanji akan menawan semula dunia ini tetapi bukan dengan senjata tetapi dengan ekonomi.
sebabitu hari ini seluroh dunia Jepun menguasai ekonomi.

Kita berhenti setakat ini dulu kalau ada kelapangan nanti seratah akan samabonag lagi.



No comments:

Post a Comment