Monday, June 1, 2009

Menjiwai Sejarah Negara.

Sebagai rakyat negara ini sudah semistinya menjiwai sejarah negara demi untuk menjadikan jatidiri kita sayangkan tanah tumpah darah kita.
Negara kita mempunyai sejarah yang sungguh menyaat hati kerana kita dijajah oleh barat dari satu tangan kesatu tangan, harta kekayaan kita diambil dengan mudah keringat kita diperah jiwa kita dikongkong, bukan sekejab tapi beratus tahun lamanya bermula dengan Protugis pada 1511, Belanda 1641, Inggeria 1786, Jepun 1941, Komunis 13 hari 1945, Inggeria kembali 1945 .
Orang melayu sebenarnya sebelum dijajah merupakan bangsa yang hebat, zaman kegemilangan kerjaan Melayu Melaka, pada awal 1400, pusat perdagangan Pusat pentadbiran, Bahasa Melayu digunakan sebagai pengantaraan, Barbusa ahli perniagaan dan pelayaran menyatakan pelabuhan
melaka merupakan salah satu pelabuhan yang termaju, tidak pernah kering selat Melaka dengan kapal Dagang.
Orang melayu sudah lama pandai berniaga tetapi hilang dijumudkan oleh penjajah hingga kan kita hilang punca.
Dalam kajian yang dibuat oleh pengkaji sejarah, kekalahan melaka pada 1511 bukan kerana kekuatan Protugis, bukan kerana melayu lemah, tetapi akibat perpecahan sesama sendiri, hasat dengki, fitnah. akhirnya Melaka jatuh, serangan dari Protugis bukan hanya sekali tetapi banyak kali serangan baru berjaya setalah adanya bantuan dari dalam.
Apabila negara dah maju, maju ketika itu, ramai yang dengki perebutan kuasa mula menular ,
hendakkan pengaruh, merasakan dirinya hebat. tak dapat apa yang dihajat, maka biar negara musnah asal semua orang tak dapat.
Mengikut cacatan sejarah punca kejatuhan Melaka pada 1511 ialah.
1. Pemimpin Yang Leka Abaikan Negara dan Agama.
2. Pentadbiran Kerjaan kurang bijaksana berbanding Tun Perak.
3. Laksamana Laut Melaka kurang beri tumpuan kapada Tentera dan stategi.
4. Rasuah berlaku berluasa.
5. Perpecahan sesama Melayu, Puak Tua dan puak Muda.
6. PENGKHAINATAN OLEH RAKYAT TEMPATAN.
Kalau kita kaji apa yang berlaku pada 1511 akibatnya Melaka jatuh ketangan penjajah, tetapi apa yang berlaku pada masa itu berlaku pada masa kini, kita ambil pekara 4,5,6, rasuah yang berlaku, sebab itu kerjaan pada masa ini beria-ia untuk menghapuskan rasuah seberapa yang boleh, perpecahan sesama melayu, cuba kita lihat hari ini perpecahan orang melayu terbahagi kapada 7 kelompok, Melayu UMNO, Melayu PAS, Melayu PKR, Melayu DAP, Melayu PPP, Melayu Gerakan, Melayu takada berparti. Perkhainatan rakyat tempatan, apa yang berlaku sekarang ada rakyat tempatan meminta bantuan dari kerjaan Amerika untuk menisihati nya
yang kita semua tau saipa Amerika dalang Yahudi, yang terang-terang memusuhi Islam, tetapi ada orang kita berkiblat kapadanya.
Kita bimbang ianya akan berlaku penjajahan cara baru kita tak boleh buat keputusan sendiri misti mendapat persetujuan dari Amerika, seperti berlaku kapada negara Arab, yang tak boleh membantu Palestin kerana dihalang oleh Amerika.
Adakah kita mahu seperti itu, sudah tentu tidak mahu, tetapi generasi muda hari ini tidak memahami faktar ini, jadi kita harus berfikir bagai mana untuk menyalamatkan negara ini dari
ancaman pengaruh Yahudi.
Setakat ini dulu nanti ada masa seratah sambong lahi.

No comments:

Post a Comment