Monday, June 29, 2009

BIASISWA NASIONAL.

Dato' Sri Najib Perdana Menteri telah menyarankan akan melaksanakan satu progrim biasiswa Nasional akan dilancarkan untuk rakyat, cadangan ini sangat baik, tetapi ia hanyak untuk gulungan yang duduk dibandar sahaja, bersaing diantara mereka sahaja, kerana gulungan bandar, mereka mempunyai kemudahan yang cukup, semua ada.


Mereka ada kelas tuisyen. guru yang hebat, kelengkapan pembelajaran yang cangih malah semuanya ada di bandar. Jadi wajar lah mereka bersaing sesama sendiri.

Di luar bandar yang paling teruk pendalaman, tidak ada kelas tuisyen, tidak ada guru bahasa inggeris yang baik, kelengkapan pembelajaran yang sang daif, dimana nak dijadikan kayu
pengukur, sudah tentu mereka ini tidak dapat menyaingi kehebatan pelajar dibandar.

Hari ini kalau kita buat kajian tentang keputusan pepereksaan dari UPSR, PMR, SPM, diantara laur bandar dengan Sekolah didalam Bandar, keputusan sangat jauh berbaza, kerana mereka mempunyai kemudahan yang cukup untuk mereka berlajar. Sek Keb. diluar bandar kalau ada pon hanya satu atau dua orang sahaja yang mendapat 5 A UPSR, itu pon anak guru yang mengajar disitu.

Mari kita buat perbandingan pelajar sekolah luar bandar dengan dalam bandar seperti Lembah Kelang dan setempan dengannya.

Dibandar mereka mempunyai kelengkapan yang cukup malah bertamabah hebat, tetapi di luar banda r apa yang ada, setangah tempat itu,pendalaman letrik pon tak ada, guru bahasa inggeris yang kurang hebat, tehab pelajaran murit sangat lemah. Tetapi apabila sampai masa pepereksaan murid ini terpaksa bersaing dengan murid dari Lembah kelang dan sewaktu dengannya. Kayu pengukur mana kerjaan buat, takusah nak dapat A, nak dapat C pon susah.

Jadi dalm hal ini kerjaan kena adakan lagi satu biasiswa kahas bagi mereka yang lemah ini tidak mengira kaum, namakan apa sahaja asalkan semua rakyat meresai, bagi yang telah diistiharkan teruskan lah dengan bersyarat sebagaimana yang disarankan. kalau tidak nanti kerjaan diangap zalim.

No comments:

Post a Comment