Tuesday, August 10, 2010

MAHASISWA BERPILITIK ?.

PINDAN AUKU BOLEHKAN MAHASISWA BERPOLITIK.


Hari ini Timbilan Menteri Pengajian Tingga YB Datuk SaifuddinAbdullah menyatakan untuk menghadiri perbincangan meja bulat dengan pemimpin-pemimpin pelajar IPT dan Majlis Belia Malaysia serta yang lain-lain.

Selama ini larangan untuk para mahasiswa bergiat aktif didalam politik termaktub didalan AKAU, kerana pehak kerjaan tidak mahu mahasiswa terjerumus pilotik dan mengabaikan pengajian, tetapi larangan itu tetap dilangar juga secara sembunyi mereka bergerak dalam politik.

Sekiranya pekara ini pehak kerjaan memberi kebenaran nanti kita boleh tengok lah bagai mana gairahnya mereka berpolitik, bendera-bendera parti politik akan berkibaran didalam kempus-kempus nanti sekiranya pehak Universiti membenarkan pemasangannya.

Kereta-kereta dan motor-motor penuntut U akan terbentang dengan lambang -lambang parti yang mereka sokong, pensyarah pun tidak segan silu menyatakan sokongannya kapada parti yang dia suka, dan selama ini kita memang tau, pensyarah-pensyarah Universiti ramai yang menyokong parti lawan terutama di UM, UIA, UTM, USM, UKM, UPSI dan lain-lain, ini semua kita tau sejarahnya.

Sedangkan politik kampus sendiri semasa pemilihan pemimpin pelajar kita dapati beberapa Universiti dikausai oleh pro pembangkang, sesetengah pelajar bercuti belajar untuk membuat kempen bagi memastikan puak mereka menang, mereka sangup berbuat demekian kerana mereka ada pehak tertentu dibelakangnya.

Kalau di benarkan nanti pehak kerjaan perlu membuat satu garis panduan agar penuntut Universiti tidak leka dengan politik sahingga mengabaikan pengajiannya, kita memang tau sesetengah penuntut melayu kat universiti perangainya.

Suka datang lambat ke kuliah, duduk di belakang, kurang bertanya pensyarah, lambat dan tak hantar lansung tugasan yang diberi, ponting kelas, dan sebagainya. puak-puak ini lah yang suka berpolitik yang tidak memahami sejarah politik pak turut suka menyalahkan orang lain.

Kita sama-samalah berdoa agar apa yang pehak kerjaan buat yang terbaik untuk rakyat.

No comments:

Post a Comment