Tuesday, December 31, 2013

MENGAPA KAMI TINGGALKAN ANWAR IBRAHIM

sambungan Mohd. Saiful.

Harapkan Pagar Pagar Makan Padi.


Anwar Ibrahim 64 tahun ketika itu dihadapkan ke mahkamah pada 7hb Ogos 2008, kes liwatnya melibatkan Mohd Saiful Bukhari yang dihadapi Anwar itu juga berlaku selepas hampir 12 tahun Penasihat PKR itu dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun atas tuduhan liwat.

Anwar Ibrahim pernah dihukum sembilan tahun oleh mahkamag tinggi pada tahun 2000 setelah didapati bersalah meliwat bekas pemandu isterinya, Azizan Abu Bakar tetapi empat tahun kemudian, hukuman dan sabitan tersebut berjaya diketepikan oleh beliau di mahkamah persekutuan pada 5 september 2004 dengan keputusan mejoriti 2-1.

Meskipun dibebsakan ketika itu Mahkamah Persekutuan dalam penghakimannya menyatakan; Walaupun melalui pembacaan rekod rayuan, kami menemui bukti untuk mengsahkan bahawa perayu-perayu (Anwar dan adik angkatnya, Sukam Darmawan Sasmitaat Madja) terlibat dalam kagiatan homosseksual dan terdorong untuk mempercayai bahawa perbuatan yang didakwa itu memang berlaku di Tivoli Villa, pada satu masa, tetapi mahkamah hanya boleh mensabitkan mereka sekiranya pehak pendawaan berjaya membuktikan tampa sebarang keraguan mengenai kesalahan itu.

Anwar juga pernah dihukum  penjara enam tahun oleh mahkamah Tinggi pada 14 April 1999 selepas didapati bersalah atas empat tuduhan rasuah berhubung penyalahgunaan kuasa dengan campur tangan dalam penyisatan polis terhadap dakwaan salah laku seksual.

Dalam perbicaraan kes liwat Mohd.Saiful Bukhari itu Anwar memilih memberi keterangan tampa mengkat sumpah yang membolehgkannya terlepas daripada disoal balas oleh pasukan pendakwaan yang diketuai oleh peguam cara negara 11, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden.

Anwar yang diwakili oleh barisan peguam bela diketuai oleh Karpal Singh, diperintah membela diri setelah mahkamah memutuskan di akhir kes pendakwaan pada 16 mei 2011 bahawa Mohd.Saiful Bukhari adalah saksi yang benar dan keterangannya boleh dipercayai.

bersambung

No comments:

Post a Comment