Thursday, June 9, 2011

HIDUP MATI MELAYU

sambungan

Melayu Dulu.

Pejuang-pejuang bangsa yang lalu sejak zaman menentang Petugis lagi, adalah terdiri dari orang Melayu, walau pun ketika itu kaum-kaum lain sudah lama ada seperti kaum cina, malah merekalah yang membantu petugis memberi pinjam dan sewa tongkang-tongkang kepunyai mereka kapada Petugis untuk membawa tentera petugis mendarat ke pantai Melaka.

Kalau kita ambil dari faktar ini layaklah kita dipangil ketuanan Melayu kerana kita mempertahankan tanah milik kita, orang lain tak boleh pertikai tantang ketuanan Melayu, dari zaman itu lagi sahingga ke zaman Tok Gajah, Datok Maharaja Lela Tok Naning, Tok Jangut dan pejuang-pejuang bangsa yang lain.

bersambung

Kaum lain hanya terlibat setelah tuntutan Merdeka di tolak oleh Enggeris dan tawaran diberi kalau nak Merdeka mesti 3 kaum, kerana Enggeris tak mahu kaum2 yang dibawa masuk ke negara ini menjadi beban kapada mereka kalau Enggeris memberi kemerdekaan hanya untuk orang Melayu sahaja.

Oleh kerana Orang Melayu tak ada kekuatan untuk berperang menentang Enggeris dan tak sangup lagi hidup dibawah Melayen Union ( perintahan Enggeris ) orang Melayu menerima tawaran Enggeris untuk Merdeka 3 kaum.

Semasa Orang Melayu menuntut kemerdekaan orang cina tak setuju negara ini merdeka, kerana kalau enggeris memberi kemerdekaan kapada Melayu, mereka tidak boleh tingal kat negara ini lagi, itu sebab mereka menentang,

Enggeris sedar pekara ini sebab itu Enggeris memberi tawaran kapada pemimpin Melayu untuk Merdeka dengan cadangannya, oleh kerana Melayu tak ada kekuatan untuk menentang maka Melayu menerima cadangan Enggeris tu, lalu mengajak kaum lain bersama-sama untuk memeredekakan negara ini.

Dengan beberapa syarat seperti kontrik sosial dan lain-lain, sebab itu ada sebahagian orang cina tak bersetuju dengan cadangan itu.


bersambung.

No comments:

Post a Comment