Wednesday, June 8, 2011

HIDUP MATI MELAYU

Melayu Dulu.

Semasa zaman kerjaan Melayu Melaka pada 1400 yang lalu orang melayu berada tahap yang membanggakan, pernah di katakan saorang ahli pelayaran Petugis Brabosa, Pelabuhan Melaka salah satu pelabuhan yang terbesar di dunia, tidak pernah kering kapal-kapal dagang berlabuh di perlabuhan Melaka.

Perlabuhan melaka tersohor ke seluruh dunia, kebijak sanaan pemimpin ketika itu membuatkan orang Melayu menjadi maju,

Tetapi ia hanya dapat bertahang selama seratus sebelas tahun (111) sahaja setelah Petugis menyerang dan menakluk Melaka.

Selam 446 tahu lamanya Melayu dijajah daripada Petugis ke Belanda dari Belanda ke Enggria dari Enggeris ke Jepun, Kominis tumpang sekejab dan diakhiri oleh Enggeris kembali sahingga lah Melayu Merdeka.

Untuk mendapatkan kemerdekaan bukan pekara yang mudah, betul kita merdeka dianggap tidak menumpahkan darah, tetapi sebenarnya orang Melayu telah berjuang dari 1511 lagi untuk mempertahankan tanah air ini.

Semasa zaman Enggeris berapa ramai pejuang-pejuang Melayu mati menentang Enggeris, Tok Jangut di Kelantan dan pengikut-pengikutnya berapa ramai yang terkoban menentang penjajah sahingga jenazahnya diarak keliling bandar Kota Baharu dan di gantong jenazahnya kepala ke bawah untu di tuntun, kononnya pengderhaka kapada Enggeris.

Datuk Maharaja Lela dan Tok Sagor di perak, Abdul Rahman Limbong di Terangganu, Tok Naning di Negeri Sembilan, Tok Gajah, Bahaman Mat Kilau di Pahang dan ramai lagi mereka ini berperang menentang penjajah.

Tetapi mereka tak berhasil kerana kekuarangan senjata dan sebagainya, semua ini dituduh penderhaka kapada pemerentah ketika itu Enggeris, sedangkan mereka berjuang menentang penjajah yang telah menjajah negara ini sejak berzaman-zaman.

bersambung

No comments:

Post a Comment