Tuesday, September 8, 2009

SEJARAH MALAYSIA SEPINTAS LALU ( sambungan)

Orang-orang Melayu di katakan mempunyai hubungan yang lebih baik dengan orang-orang Jepun dan diberi layanan yang agak baik. Tetapi kebanyakaan orang-orang Melayu juga bersikap anti- Jepun. Pejuang-pejuang nasionalis Melayu di bawah kesatuan Melayu Muda ( dahulunya anti- British) pada zamannya berkerjasama dengan orang-orang Jepun. Tetapi gulungan ini sebenarnya adalah anti-Jepun dan membuat hubungan sulit dengan MPAJA bagi menentang Jepun. Dengan ini pehak Jepun telah mengharamkan KMM dan mengantikan dengan sebuah pertubuhan baru yang bernama Giu Gun atau Pembela Tanah Air ( PETA ).

Pemerentahan Jepun di negara ini dan kawasan-kawasan Asia Pasifik tidak dapat bertahan lama dan mererka telah menyerah kalah kapada pehak British setelah bandar Hiroshima dan Nagasaki telah hancur dibom oleh Amerika Syarikat.

Akhirnya Jepun telah menyerah kalah pada 15 ogas 1945 dan dalam tempoh tiga minggu selepas itu Inggeris telah kembali semula ke Tanah Melayu dan menubuhkan kerjaan sementara yang dikenali sebagai Pentadbiran Tentera British.

Tujuan penubuhan kerjaan tentera tersebut ialah untuk memulihkan semula keamanan dinegara ini sahinggalah ia dibubarkan pada bulan Mac 1946 dan dugantikan dengan sebuah kerjaan baru.

ORANG MELAYU MENENTANG MALAYAN UNION.

Pentadbiran baru Inggeris selepas Perang Dunia kedua ini berhasrat untuk menyatukan semua negeri di Tanah Melayu dibawah satu kerjaan pusat yang dikenali sebagai Malayen Union.
Inggeris berpendapat rancangan Malayen Union ini akan dapat melindungi kepentingan dan kedudukan mereka serta dapat diterima oleh semua pehak dan memuaskan hati penduduk berbilang kaum di negara ini.

Mengikut gagasan Malayen Union semua negeri di Tanah Melayu ( kecuali Singapura) akan menjadi sebuah Tanah Jajahan British dan pentadbirannya diketuai oleh saorang Gabenor Inggeris dan Raja-Raja Melayu tidak mempunyai sebarang kuasa kecuali dalam hal ehwal Agama Islam dan adat resam orang Melayu.

Gagasan Malayen Union ini juga memberi taraf kerakyatan kapada semua orang yang di lahirkan di negara ini dan orang-orang yang telah bermastautin di Tanah Melayu dan Singapura
selama lebih daripada 10 tahun adalah layak memohon menjadi warganegara.

Malayen Union juga bertujuan memberikan hak-hak yang sama kapada semua warganegara.

Setakat ini dulu akan bersambung.

3 comments:

  1. Salam, satu paparan sejarah yang bagus untuk paparan generasi muda Melayu...

    ReplyDelete
  2. salam sobat
    trimsinfonya
    saya jadi tahu sejarahnya.

    ada AWARD sederhana untuk sobat,,mohon diterima ya,,di blog NURANURANIKU,di ALJUBAIL.S.A,,trims.

    ReplyDelete
  3. Salam Seratah,

    Terima kasih sudi singgah di blog dan menjadi follower saya. Bagus blog saudara, saya kira bro banyak menyelidik bahagian sejarah negara dan politik tanahair.

    ReplyDelete