Thursday, September 3, 2009

SEJARAH MALAYSIA SEPINTAS LALU ( sambungan)

KESAN-KESAN PENJAJAHAN INGGERIS.

Semasa Inggeris menaluk Tanah Melayu, Inggeris membawa tiga visi untuk memerentah negara ini iaitu.

1. Bodohkan Melayu
2. Memiskinkan Melayu
3. Jangan Kristiankan Melayu, tetapi menjuruskan penghidupan orang-orang melayu itu
bercorak penghidupan orang-orang kristian.

Dimasa zaman inggeris memerentah, inggeris mengunakan pecah dan perentah,Orang Melayu
tingal di desa dan kampong-kampong, orang Cina tingal di bandar dan orang India di ladang-ladang dan estek. Untuk memudahkan bagi Inggeris mencorakkan penghidupan bagi tiga kaum terbesar ini.

Dari sudut pendidikan sekolah hanya didirikan di bandar-bandar sahaja seperti contuh sekolah pertama yang di dirikan di Pulau Pinang pada tahun 1819, merupakan sekolah Inggeris dan diadakan di gereja, supaya orang melayu tidak mahu ke sekolah kerana berada didalam gereja, dan semua sekolah yang di dirikan berasaskan gereja.

Bagi orang melayu hanya ada sekolah-sekolah pondok yang didirikan oleh Tok-tok Guru dan gulungan ulama. Pendidikan awal bagi orang melayu setelah tujuh puluh tahun kemudian hanya untuk setakat boleh membac, menulis dan mengira sahaja. Itu lah dasar penjajah, bodohkan melayu.

Orang Melayu di leberkan sebagai malas, tidak menghargai masa, sebab itu inggeris tidak mahu
mengambil orang melayu sebagai pekerja di lombong-lombong bijih milik mereka,dan ladang getah, sebaliknya mereka mambawa masuk perkerja asing dari Cina dan India. Inggeris sedar sekiranya mengambil orang melayu sebagai pekerja mereka,orang melayu akan marah dan tak puas hati kerena Inggeris mengambil harta milik orang melayu di bumi ini. hanya sebahagian kecil sahaja orang melyu terlibat secara lansung dengan perlombongan bijih Timah.

Orang Melayu terbiar di kampong-kampong tampa pendidikan dan sosio ekonomi yang baik, orang melayu di nafikan haknya sekian lama kedua-dua bidang tersebut, ekonomi dan pelajaran, malah sahingga ke hari ini pun dua bidang ini orang melayu masih ketingalan walaupun sudah mencapai 52 tahun Merdeka.

Orang melayu tidak mampu bersaing dengan mereka terutama dalam bidang ekonomi dan pelajaran, kalau kita lihat dari dulu sahingga ke hari ini dua bidang ini dikuasai oleh kaum Cina,
dalam bidang pelajaran, oreng melayu terlalu lemah untuk menguasai bahasa inggeris dan sains serta matematik dari UPSR hingga ke peringkat U.

Dibidang ekonomi kalau kita melihat syarikat-syarikat milik bumiputra jauh ketingilan berbanding dengan milik mereka.

Dalam bidang peruncit hampir sembilan puluh peratus di kuasai oleh orang Cina, sebab itu kerjaan tidak dapat mengawal kedudukan harga barang dan pembekalan, mereka mempunyai rankaian yang sunguh teratur dan berselerak di merata tempat.

Kerjaan sekat dan buat bermacam-macam cara bagi mengawal kenaikan harga barang tetapi mereka melakukan apa cara sekalipun, sahingga sanggup membunuh anak-anak ayam demi untuk mendapatkan harga yang mereka mahu, sebab mereka kuat kuasa ekonomi ditangan mereka.

Hari ini mereka sudah mula menentukan kuasa politik di tangan mereka, mereka boleh membuat penentuan di pehak mana mereka hendak sokong, kalau mereka menyokong 'A' bererti 'A' akan menang dan sebaliknya.

Orang Melayu masih lagi bercakaran sesama sendiri, sudah lupa pada sejarah, sudah tidak mahu
bermuzakarah untuk mencari penemuan persamaan dan mengenepikan perbezaan, atas kepentingan Agama Bangsa dan Negara.

Kalau ini masih berterusan kita tunggulah kehancurannya, seperti kata bidalan menang sorak
kampong tergadai.

1 comment:

  1. Salam, sekarang ramai orang Melayau yang cerdik pandai dan berjaya hasil dari dasar yang dibuat pemimpin UMNO sejak 52 tahun.

    Apabila sudah mencapai semuanya, mereka jenis mudah lupa, angkuh, bongkak dan riak dengan ilmu yang diperolehi, akhirnya kembali menjadi jumud dalam pemikiran....

    ReplyDelete