Monday, September 28, 2009

KEANGKOHAN NIK AZIZ

Hari ini Meneteri Besar Kelantan sudah sampai ketahab menentukan surga dan neraka, ulama-ulama besar dunia pun tidak sampai ketahab itu, tidak berani nak menetukan sesaorang iti segala amalannya diterima atau di tolak oleh Allah s.w.t.

Kenapa Nik Aziz jadi begitu ??. Ini kerana dia lupa diri dik terlalu di sanjung oleh pengikutnya, tidak ada yang berani menegurnya pimpinan-pimpinan ulama dalam Pas pun hanya menjadi pakturut, kakau dulu Pas menyatakan kapada Umno menjadi pak turut kapada Mahathir, hari tuduhan itu terbalik kapada Pas pula.

Dalam Umno hanya ada satu ketua sahaja, yang mempunya kuasa pemutus, dalam Pas berbeza kalau pucuk pimpinan Pas sudah bersetuju dengan sesuatu keputusan yang telah dibuat, tidak boleh dilaksanakan lagi kerana mesti mendapat persetujuan kuasa pemutus iaitu Mursyidul Am terlebih dahulu, kalau dia setuju boleh dilaksanakan dan sebaliknya.

Presiden yang tiada kuasa dalam sesuatu ogenisasi, seperti juga dengan Dap kuasa duduk ditangan Setiauseha Agong, Pas kuasa ditangan Mursyidul Am, satu kapal dua nahkoda.

Sepatutnya Pas sudah memikirkan kedudukan Mursyidul, patut ada atau di mansuhkan, kalau ia masih berterusan bagai mana Pas boleh mengantikan Umno suatu hari nanti bagi tempat orang melayu tumpang berteduh dan menjaga kepentingan orang melayu.

Sebab jawatai itu merasakan kuasa mutlak, siapa sahaja yang memegangnya ia akan melakukan pekara yang sama, tidak akan berubah. Kalau bertindak sebagai penasihat sahaja tak mengapa, kerana tidak menetukan sesuatu keputusan tetapi sebaliknya.

Mursyidul Am sepatutnya bertindak menegur sahaja diatas pekara-pekara yang patut, dan memberi pandangan, bukan memutuskan sesuatu keputusan dalam ogenisasi.

Pas sepatutnya tidak menjadi pembangkang, sebaliknya Pas menjadi pendesak kepentingan orang melayu dan Islam, supaya kedua-duanya terbela.

Hari ini orang melayu sepatutnya memikirkan kepentingan tersebut.

3 comments:

  1. Nicky Ajis bukan saja melalut tapi dah kemaruk. Org yang mengaku ulama dah dikuasai oleh Jenderal iblis spat mana Barsisa yang hanyut dek pengaruh iblis yang cukup halus bisikannya. Semoga Allah kembali dan sedar semula dari koma sebagai org yang waras. Amin.

    ReplyDelete
  2. Nak buat macam mana, ilmu sudah tinggi, maka keluarlah bermacam fatwa. Apa yang mengagumkan adalah semua fatwa beliau akan diperakui oleh pengikutnya.

    ReplyDelete
  3. Seperti di Indonesia...para ulama sudah sering mengeluarkan fatwa yang kontroversial di kalangan masyarakat luas....poor they are!

    ReplyDelete