Tuesday, May 28, 2013

PILIHANRAYA MALAYSIA ( sambungan )


Keputusan Pilihanray 1969.








PERISTIWA PERBALAHAN KAUM MULA TERCETUS.


Pemuda-pemuda DAP berarak didalam bandar merayakan kemenangan walaupun tidak mendapat kebenaran pekak berkuasa keselamatan, mereka menuju kekediaman Menteri Besar Selangor, ketika itu Datuk Harun Idris, MB ketika itu tiada dirumah beliau berada diistana bersama Tuanku Sultan.

Kegiarahan pemuda DAP ketika itu,  memangil Menteri Besar supaya keluar kerana beliau bukan lagi MB Selangor, oleh kerana MB tiada dirumah, mereka menuju ketiang bendera dengan sikap kurang ajarnya mereka membuka zip seluar dan mengencing tiang bendera, sambil berteriak MELAYU BALIK KAMPUNGLAH KUALA LUMPUR BUKAN TEMPAT MELAYU.

Mereka terus menuju kejalanraya berarak sambil membawa penyapu besar, dengan kata-kata kesat menghina Melayu.

Disaat inilah Melayu mula marah dan akhirnya tercetuslah pergaduhan kaum, pehak keselamatan mula bertindak mengawal keadaan, kebakaran berlaku disanasini, keadaan sudah mula tidak menentu, akhirnya pehak berkuasa kesealamatan mengistiharkan DARURAT dan KIFYU diistiharkan semua orang ramai tidak boleh keluar dari rumah.

KEPUTUSAN PILIHANRAYA PADA TAHUN 1969  SEAKAN-AKAN DENGAN KEPUTUSAN PADA 2013. 

KAUM CINA TIDAK MEMIHAK KAPADA PARTI KERJAAN. kalau pada pilihan ketiga 1969 dihasut oleh komunis, pada kali ini dihasur oleh DAP perjuangannya juga seakan-akan perjuangan komunis.

BERFIKIRLAH BERSAMA.

No comments:

Post a Comment