Friday, May 10, 2013

MALAYSIA DAN PRU

Sejarah Awal PRU  Hingga  PRU 13.


Sebelum Negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957,  telah diadakan pilihanraya pra kemerdekaan pada 25.7.1955, untuk menunjukkan kapada Inggeris bahawa tiga kaum terbesar dalam negara ini boleh hidup bersama dan boleh menerima kaum lain sebagai pemimpin kapada kaum lain.

Pada ketika itu kawasan yang diperruntukan hanya  52 kawasan sahaja, kawasan mejoriti terbesar ialah melayu, 50 kawasan cina 2 kawasan mejoriti India tidak mempunyai kawasan mejoriti hingga ke hari ini, cuma ada dua kawasan sahaja kaum india ramai tetapi tidak mejoriti, iaitu di Lunas di Kedah dan Ijuk di Selangor.

Olek kerana negara ini di dirikan atas dasar perpaduan kaum, kerja sama kaum di utamakan dan sepakat berkongsi kuasa untuk menghalau penjajah demi membangunkan negara tercinta ini.

Pembahagian kerusi telah bermula dari pilihanraya pra kemerdekan iaitu,

UMNO  35  kawasan
MCA     15  kawasan
MIC        2  kawasan.  ===== 52

Dalam pilihanraya ini Perikatan  berjaya mendapat 51 kawasan  kalah satu kawasan di Kerian Perak yang  menang PAS diwakili oleh Tuan Guru Haji Ahmad  orang alim di dikerian, yang kalah wakil Perikatan ialah Sulaman Palastin.

Pas bertanding 12 kawasan hanya menang satu kerusi saja, menunjukkan orang Melayu sudah menolak PAS ketika itu,

PAS Penghalang Kemerdekaan.

Andainya  12 kawasan yang di tandingi oleh PAS kesemuanya PAS  menang, niscaya Inggeris tidak akan memberi kemerdekaan kapada negara ini, kerana orang melayu tidak boleh menerima kaum lain sebagai rakan kongsi.

Alhamdulilah orang melayu berfikiran matang dari dulu hingga kini kerana masih berpegang kapada konsip berkongsi kuasa, cuma diakhir ini saja ada sedikit tercalar kerana angkara pengkhainat bangsa dan negara, orang melayu dengan melayunya dan orang cina dengan cinanya.

bersambung

No comments:

Post a Comment