Monday, May 20, 2013

MALAYSIA DAN PILIHANRAYA ( sambungan )

Pilihanraya Ketiga    10.Mei. 1969.


Setelah selesai pilihanraya kedua negara terus di terajui oleh Perikatan yang memenangi 2/3 kerusi, Yang Teramat Mulia Tengku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri dan kebinitnta melaksanakan tanggungjawab selaku pemerintah beruseha bersungguh-sungguh untuk memajukan negara.

Dalam tempoh  lima tahun ini Tun Razak selaku menteri pembangunan luar bandar telah menubuhkan Felda pada   1hb. Julai 1956 untuk mengubah nasib hidup terutama orang melayu yang rata-ratanya meskin, negeri Pahang merupakan perintis pembukaan tanah rancangan felda yang pertama di Lurah Bilut, dimana peserta sendiri yang melaksanakan kerja-kerja pembersihan hutan.

Tetapi Komunis pada masa yang sama sangat kuat masih cuba untuk mengambil alih teraju negara ini cuba menarik seberapa rama jadi pengikut dan penyokongnya, difahamkan kaum cina rama yang terlibat dengan gerakan  bawah tanah menyokong perjuangan kiminis.

Pada masa yang sama harga Getah jatuh begitu rendah sekali, rakyat bagitu susah, pendidikan dan ekonomi terutama orang melayu sangat dirasai yang tingal diluar bandar.

Walau pun dalam kontrik sosial yang dipersetujui bersama semasa sebelum merdeka  dianatara kaum iaitu 181 Raja-raja Malayu, Pekara 3 Islam Agama Persekutuan, 152 Bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan, 153 Hak Istimewa Melayu dan pekara 11 Kerakyatan.

Kerjaan masih gagal untuk melaksanakan apa yang dikata hak Istimewa Orang Melayu, untuk menaik taraf ekonomi, malah DAP telah mempertikaikan tentang hak Istimewa Orang Melayu, DAP dari dulu lagi telah mempertikaikannya tentang isu ini sahingga kehari ini.

sebab itu Presdien MCA ketika itu Tun Tan Siewa Sin menjawab keritikan pembangkan menegenai Hak Istinewa Orang Melayu pada 30.April. 1969.

Dalam ucapannya berkata.

Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan melayu telah menjadi warganegara, berbanding keadaan sebelum merdeka dimana 90 peratus daripada mereka masih bukan diiktirafkan sebagai rakyat setelah hampir 100 tahun hidup dibawah pemerintahhan Penjajah di negeri-negeri Melayu. Dan sebagai kemurahan hati orang melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan sekali gus mempertahankan kepentingan-kepentingan sah masyarakat kaum lain.

DAP yang berjiwa kuminis menghentam kerjaan dan memburuk-buruk keadaan meng hasut rakyat supaya membenci kerjaan dari dulu lagi,

DAP merupakan kumpulan yang tidak bersetuju dengan kemerdekaan dan bersetuju terus dibawah Inggeris, mereka juga mengemukakan cadangan drf perlembagaan yang mana tidak ada hak istimewa orang melayu, bahasa melayu dan bahasa cina dijadikan bahasa kebangsaan.

Sebab itu apabila pilihanraya ketiga pada 10.Mei. 1969, Perikatan hanya mendapat 74 kerusi dan pembengkang mendapat 70 kerusi, kawasan seluruhan ketika itu sudah menjadi 144 kawasan, penambahan sebanyak  39  kawasan.


bersambung

No comments:

Post a Comment