Thursday, August 16, 2012

SIAPA ANWAR IBRAHIM




 


Saad Eddin “Muslim Moderate 2004”. Saad Ed Din berasal dari Mansoura, Mesir. Dia merupakan aktivis Hak Asasi dan Demokrasi di Mesir. Profesor Sosiologi di The American University - Cairo, dan merupakan Pengasas The Ibn Khaldun Center For Development Studies, Cairo dan The Arab Organization for Human Rights. Berkahwin dengan Barbara Lethem Ibrahim - Pengasas The Center For Civic Engagement and Philanthropy, Cairo. Dia juga merupakan Board of Advisors to The Project on Middle East Democracy. Di Mesir, dia terkenal sebagai Pejuang Hak Asasi, Demokrasi dan Kebebasan Agama Kumpulan Minoriti seperti Baha. Pada tahun 2000 - Dia telah dipenjara oleh Hosni Mubarak kerana dituduh menerima Wang Asing dari Kesatuan Eropah untuk memantau Pilihanraya Mesir. Dia dituduh mencemar imej Negara kerana terlibat dengan membekalkan maklumat kepada Negara Asing dan dipenjara selama tujuh tahun. Dia memperjuangkan Demokrasi dan Bergabung Tenaga dengan Kesatuan Demokrasi Antarabangsa (Tajaan Amerika). Dia juga turut menerima dana-dana antarabangsa (NED, IRI, USAID) yang berkaitan dengan Demokrasi terutamanya dari Amerika Syarikat. Pada tahun 2006 - Dia menerima penghargaan dari “The Ion Ratiu Democracy Lecture Prize” di The Woodrow Wilson International Center for Scholars, yang sebelum ini, dia pernah menjadi Pensyarah Pelawat di situ.


Anwar Ibrahim “Muslim Moderate 2005”. Berasal dari Malaysia Anwar Ibrahim, US-Islamic World Forum (Doha, Qatar); 08 Mac 2009 15:35 Anwar Ibrahim US-Islamic World Forum (Doha, Qatar); pada 14 Februari 2009, anjuran The Brookings Institution dan Saban Center for Middle East Policy. Carlos E. PASCUAL (Moderator) — Naib Presiden dan Pengarah, Foreign Policy Studies, The Brookings Institution, United States Madeline Albright (Ahli Panel), seorang Yahudi - Bekas Setiausaha Negara Amerika. Sekarang menjadi Penasihat Hillary Clinton (Setiausaha Negara Amerika) dan dia merupakan Pengerusi NDI (The National Democratic Institute for International Affairs), Pengerusi The Pew Global Attitudes Project, dan Presiden The Truman Scholarship Foundation serta memegang jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah The Aspen Institute.


Anwar Ibrahim (Ahli Panel). Dia adalah Penasihat Antarabangsa The Brookings Institution, Pensyarah Pelawat John Hopkin dan Georgetown University, Ahli Jemputan CFR (Council on Foreign Relations, Ketua De Facto PKR dan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia.


Barham Salih (Ahli Panel) adalah Ahli Politik Kurdish yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri Iraq selepas Iraq diserang oleh Amerika Syarikat. Bermakna dia merupakan Timbalan Perdana Menteri Iraq yang dilantik oleh Amerika Syarikat selepas kejatuhan Presiden Saddam Hussein Abd Al-Majid Al-Tikriti (28 April 1937 – 30 December 2006). Dia juga pernah berkhidmat sebagai Jurucakap The Patriotic Union of Kurdistan (PUK) di Washington.


No comments:

Post a Comment