Wednesday, August 15, 2012

SIAPA ANWAR IBRAHIM






Siapa dibelakang tabir CSID?
John Esposito - Dia juga merupakan Pengarah Center for Muslim and Christian Understanding (CMCU), Universiti Georgetown, Amerika.


Carl Gerhman - Seorang Yahudi yang memegang jawatan sebagai Pengarah NED (National Endowment for Democracy). Carl dan NED merupakan Penaja Utama yang membiayai keseluruhan program CSID.


Lorne Craner - Berbangsa Yahudi merupakan Presiden International Republican Institute (IRI), sebuah Organisasi Amerika yang terlibat dalam penyebaran Demokrasi khusus melalui Pilihanraya Negara Islam.


Andrew S. Natsios - Berbangsa Yahudi merupakan Pentadbir USAID (United States Agency for International Development).


USAID adalah salah satu cabang Agensi CIA :-
Tugas Utama CSID adalah melahirkan TOKOH “Muslim Moderat” atau “Islam Liberal” yang terdiri daripada Ahli-ahli CSID yang dilantik di seluruh dunia:- Asma Afsaruddin (US); Hassan Razaqi (Iran); Merve Kavakci (Turki); Amina Rasul-Bernardo (Filipina); Anara Tabyshalieva (Kyrgyzstan); Saurjan T. Yakupov (Uzbekistan); Mahmoud Rashdan (Jordan); Muhammad Al-Habash (Syria).


Di Indonesia “Muslim Moderate” dikenali sebagai Kumpulan Islam Liberal. Meraka yang termasuk dalam golongan ini antaranya Abdurrahman Wahid (Gus Dur), Nicholish Majdid, Musdah Mulia, Adi Sasono, Ahmad Syafii Ma'arif, Muhammad Amien Rais (1998 Reformasi Indonesia), Luthfi Assyaukanie, Ulil Abshar Abdalla dan ramai lagi.


Siapa Pemenang “Muslim Moderate” Terkini?
Abdolkarim Soroush “Muslim Moderate 2003”. Abdolkarim Soroush berasal dari Iran. Dia pernah mengajar di Universiti Tehran, Iran. Oleh kerana idea-idea Reformis Islam yang dibawanya bertentangan dengan Kepimpinan Ulama Iran, dia melarikan diri ke Amerika menjadi Profesor Pelawat di beberapa buah Universiti iaitu Georgetown University, Harvard, Princeton, Yale dan Columbia. Di Iran Abdolkarim Soroush dikenali sebagai "Martin Luther" kerana idea "Reformasi Islam" yang memperjuangkan Demokrasi, Keadilan, Kebebasan dan Hak Asasi Manusia selaras dengan Acuan Barat. Martin Luther merupakan “Reformis Kristian” yang berjaya memecahkan Agama Kristian kepada beberapa cabang dan salah satu hasil usahanya terbentuklah “Kristian Protestan”. Pada tahun 2005 - Abdolkarim Soroush


( TERBARU SEBAGAI MANA DI LAPUKAN OLEH DATUK IBRAHIM ALI  ANWAR TERLIBAT GERAKAN FREEMASON) 

bersambung


No comments:

Post a Comment