Tuesday, February 23, 2010

PAS PARTI PENIPU ( sambungan ) 4

Perjuangan PAS Dalam menghadapi Pilihan Raya.


Semasa pilihan raya Dewan Undangan Negari Kelantan pada 11 Mac 1978 selepas tamatnya pemerentahan darurat negeri itu, PAS mengalami kekalahan yang teruk ditangan UMNO dan parti Bejasa dibawah pimpinan Dato' Mohd Nasir. Pas memperolihe 2 kerusi daripada 36 kerusi yang di pertandingkan. Berjasa 11 dan Umno 23. Semantara di peringkat perlimen dalam pilihan raya umum pada 18 julai 1978, Pas hanya mendapat 5 kerusi daripada 89 kerusi yang dipertandingkan diseluruh nagara.

Kejatuhan Pas dalam pilihan raya 1978 itu adalah disebabkan rakyat telah menyedari tentang penyelewengan Pas dalam pentadbiran kerjaan negeri Kelantan berikutan penyenkiran Dato' Mohd Nasir sebagai Menteri Besar menerusi undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri pada 15 oktober 1977. Berpunca daripada pemecatan itulah menyebabkan kerjaan Pusat terpaksa mengisthiarkan pemerentahan darurat pada oktober 1977.

Semasa Pas dalam Barisan Nasional selepas pilihan raya umum pada tahun 1974, Dato Haji Mohd Nasir selaku Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pas telah di lantik sebagai Menteri Besar Kelantan, Pas sejak awal-awal lagi tidak bersetuju diatas perlantikan itu, kerana Dato' Haji Mohd Nasir adalah saorang tegas dan jujur.

Tetapi oleh kerana desakan daripada pucuk pimpinan Barisan Nasional. Pas terpaksa menerimanya, kemudian mahu tak mahu akhirnya Pas terpaksa mencari jalan untuk menyinkirkan Dato' Haji Mohd Nasir sebagai Menteri Besar, bagi mengelakkan daripada terbongkar segala rahsia keburukan parti itu selama berkuasa di kelantan.

bersambung.

3 comments:

  1. sekarang pn pemerintahan PAS sudah memang buruk... aku masih menunggu keputusan kes2 yang dalam rekod polis pasal pentdbiran kerajaan kelantan sekarang...

    apa kesudahannya...

    ReplyDelete
  2. Kata saorang bekas ahli Pas yang keluar dari Pas sekarang ahli Umno, keburukan Umno orang nampak tetapi keburukan Pas orang tak nampak dik kerana dilindungi oleh jubah dan serban. tetapi sebenarnya Pas lebih buruk dari Umno.

    ReplyDelete
  3. angkara cerita berita sengketa..
    http://myname63.blogspot.com/2010/04/cerita-berita-sengketa.html

    ReplyDelete