Tuesday, February 2, 2010

PAS PERTI PENIPU

Latarbelakang kelahiran PAS.

Ramai dikalangan tokoh-tokoh politik mengatakan bahawa PAS itu dilahirkan daripada tulang rusuk UMNO. mengapa dikatakan demekian, kerana useha UMNO untuk membangunkan Islam dan memperjuangkan kemerdekaan negara.

Seorang ahli jawatankuasa Tertinggi UMNO. Tuan Hj. Ahmad Fuad yang telah diberi kepercayaan untuk mengendalikan Perhimpunan Alim Ulama' yang anjuran oleh UMNO bagi memperjuangkan Islam telah menyeleweng dan mengunakan perhimpunan itu untuk melahirkan sebuah parti politik yang dikenali sebagai Persatuan Islam SeMalaya (PAS).

Persatuan ini diwujudkan semasa perhimpunan Alim Ulama' kali kedua di Kelab Sultan Sulaiman Kampong Baru, Kuala Lumpur pada bulan Julai 1955 dimana ianya mendapat sambutan yang begitu mariah daripada kalangan para ulama.

Tokoh-tokoh agama dan pegawai-pegawai agama diseluroh Persekutuan Tanah Melayu, manakala perhimpunan ulama kali pertama diadakan di Muar, Johor pada 20 Fabruari 1950.
Kedua-dua perhimpunan tersebut adalah dibawah anjuran UMNO dengan tujuan untuk mengumpul tokoh-tokoh agama bagi membantu UMNO dalam perjuangan mengembangkan syiar Islam selaras dengan dan tujuan UMNO di tubuhkan.

Oleh kerana UMNO pada masa itu menghadapi krisis kepimpinan berhubung perletakan jawatan Dato' Onn selaku Yang Dipertua UMNO manakala Tuan Haji Ahmad selaku seorang tokoh UMNO yang kuat menyokong Dato Onn', kalah dalam pertandingan melawan Tengku Andul Rahman dam C.M Yusof untuk merebut jawatan selaku Yang Dipertua UMNO.

Pada perhimpunan Agung UMNO 25 Ogos 1951, membuatkan beliau ( Hj. Ahmad Fusd dan penyokongnya ) rasa tidak puas hati terhadap UMNO ( Tuan Hj. Ahmad Fuad 7 undi, Tengku Abdul Rahman 57 undi dan C. M. Yusuf 11 undi.

bersambung.

No comments:

Post a Comment