Friday, August 28, 2009

SEJARAH MALAYSIA SEPINTAS LALU

PENJAJAHAN

Apabula Tanah Air mula di jajah pada 1511 oleh Portugis bermulalah negara ini di jajah oleh kuasa asing, selama kurang lebih 446 tahun oleh.

Protugis 130 tahun
Belanda 183 tahun
Inggeris 117 tahun
Jepun 4 tahun
Inggeris 12 tahun

Menurut Hj. Buyung Adil takala Albuquerque hendak memulakan serangannya ke atas Melaka dalam tahun 1511 itu, orang-orang Cina yang mempunyai tongkang-tongkang besar telah menawarkan anak-anak tongkang serta tongkang-tongkang untuk di gunakan oleh Albuquerque bagi menyerang melaka.

Malah orang-orang Cina itu juga telah mendedahkan maklumat-maklumat penting mengenai kekuatan dan pertahanan negari Melaka.

Orang-orang Cina telah menceritakan juga kapada orang Portugis : Dalam bandar Melaka masa itu, selain daripada orang-orang Melayu, ada 20,000 perjurit perang yang terdiri daripada askar-askar upahan bangsa Jawa; dan ada beberapa ramai pula orang-orang Parsi dan orang Islam lainnya. Gajah perang ada 20 ekor serta beberapa banyak meriam dan senjata api; barang-barang makanan yang didatangkan dari tanah Jawa banyak ada dalam simpinan di bandar Melaka itu.
Akhirnya, setelah menetapkan tempat-tempat yang hedak di serang maka pada ;
25hb,Julai 1511 ( Hari St. James), tentera-tentera Portugis pun mulalah membedil dan menyerang pelabuhan Melaka, dalam beberapa jam sahaja tentera-tentera Portugis telah berjaya mendarat dan menawan beberapa tempat yang stratejik termasuk jambatan dekat kuala sungai Melaka itu. Tetapi tentera-tentera Melaka terus menerus memberi tentengan yang hebat hingga memaksa tentera-tentera Portugis berundur ke kapal-kapal mereka.

Buat beberapa hari peperangan telah terhenti. tetapi dua minggu kemudian itu, pada 10.ogos tahun 1511, Albuquerque pun mulalah melancarkan serangannya yang kedua ke atas pelabuhan dan bandar Melaka. sekali lagi peperangan hebat meletus.

Peperangan pada tahap yang kedua ini sungguh-sungguh mengancam Melaka. Tentera-tentera
Portugis telah berjaya mendarat di Melaka. Pada 24.Ogos 1511. Nyatalah kemenangan sudah berada di tangan Portugis sekarang. Sementara itu Sultan Mahmud bersama putra baginda Sultan Ahmad dan pengikut setianya secara senyap-senyap berangkat meningalkan bandar Melaka yang sudah pun jatuh ke tangan Portugis itu.

Maka dengan itu berakhirlah Kesultanan Kerjaan Melayu Melaka yang berusia kira-kira seratus sebelas tahun. Dan bermulah penjajahan di bumi Melayu.

Setakat ini dulu dan akan di sambung di siri berikut, dengan tajuk punca-punca kekalahan Melaka.

4 comments:

  1. Salam,

    Begitu lah kalau sikap mengambil kesempatan dari kelamahan lawan sanggup ambil kesempatan untuk melakukan apa-apabagi menjatuhkan kekuasan melayu. Sikap DAP yang ingin berkuasa di dalam negara nantui orang melayu akan menangsi ditanah air sendiri.

    ReplyDelete
  2. Salam Merdeka,

    Semoga Allah melindungi tanah air kita dari pengkhianat bangsa dan agama.

    Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

    ReplyDelete
  3. Jika dibiarkan, sejarah kejatuhan negeri Melaka akan berulang semula, dimana DAP akan berselongkol dengan kuasa-kuasa luar (singapore contohnya) untuk menjatuhkkan kerajaan yg ada.

    ReplyDelete
  4. seharusnya sambutan kmerdekaan yg dsaji dgn plbagai psmbhn melalaikn ni x perlu..sebaliknya kita harus mengingati tarikh sebenar negara djajah...24 august 1511.... supaya lebih mhargai keamnn yg dkecapi slama ini.

    ReplyDelete