Thursday, August 20, 2009

Apa Kata Anwar. sambungan ( 14 )

TENTANG KESELAMATAN DALAM NEGERI


Walapun keadaan dalam negara sekarang adalah baik, namun tidak dapat dinafikan kemunkinan berlakunya ketegangan. Dalam keadaan seperti itu kebijaksanaan untuk mempertahankan ISA adalah perlu demi keamanan negara.

Adalah tidak wajar untuk menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang terbukti berkesan membawa keamanan dan kemakmuran di negara ini.

( Anwar Ibrahim berkata dalam sidang akhbar selepas berucap pada majlis makan tengahari meraikan para peserta Masyuarat Agong Antarabangsa ke 27 Majlis Ekonomi Lambangan Pasifik ( PBEC) di Kuala Lumpur pada 24 mei 1994. )

------------------------------------------------------------------------

Penangkapan beberapa orang pemimpin politik dan pengharaman sebarang perhimpunan diadakan adalah dibuat setelah kerjaan meneliti begitu lama perkembangan yang berlaku dalam negara.

Anwar menyifatkan tindakan menyeluruh itu sebagai tindakan terbaik untuk menyelamatkan suasana ketenteraman antara kaum.

----------------------------------------------------------------------

Saya harap semua pihak menerima keputusan itu dengan baik kerana kita tidak boleh mengorbankan keamanan negara semata-mata kerana gelagat beberapa tokoh tertentu dalam persengketaan politik.

( Anwar Ibrahim berkata demekian ketika mengulas penjelasan perdana menteri berhubung keselamatan negara dan penehanan beberapa tokoh politik di bawah ISA di kuala Lumpur
pada 28 oktober 1987. )

---------------------------------------------------------------------

" Penahanan beberapa tokoh politik dan anggota pertubuhan sosial dibawah Akta Keselamatan Dalam Negari (ISA) serta pembatalan permit tiga akhbar tempatan baru-baru ini tidak bermana
kerjaan telah menyalahgunakan sistem demokrasi di negara ini tetapi semata-mata untuk memelihara keamanan negara."

" Penahanan itu perlu untuk menangkis suara-suara sumbang yang menimbulkan suasana keruh pada masa kemelesetan ekonomi dunia sekarang. jika keadaan ini dibiarkan, ekonomi negara akan terus tergugat dan sistem demokrasi berperlembagaan yang diamalkan akan hancur pada bila-bila masa.

( Anwar Ibrahim berkata demikian ketika berucap disambutan hari kebangsaan peringkat Dareah Seberang Perai Tengah di Bukit Mertajam Pulau Pinang pada 15 November 1987.)

---------------------------------------------------------------------

Baru-baru ini dia sendiri yang merencang demotrasi dan membawa penyokong-penyokongnya yang hanya orang Melayu sahaja, tidak ada bangsa lain pon, tetapi semasa Anwar dalam kerjaan dialah yang memberi penjelasan tentang ISA tidak harus di mansuhkan. ( Dasar Lidah Bercabang.).

4 comments:

  1. SALAM

    SEMPENA MENYAMBUT BULAN RAMADHAN INI SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MEMOHON MAAF ATAS KEKASARAN BAHASA SEMASA MEMBERI ULASAN KEPADA SAUDARA-SAUDARA SEKALIAN

    SEMOGA RAMADHAN INI DAPAT MENYATUKAN HATI UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI...

    SALAM SEJAHTERA

    ReplyDelete
  2. YAB DSNTR sebagai Perdana Menteri Malaysia harus segera bertindak menghapuskan petualang2 negara yang sedang bermaharajalela. Petualang2 negara ini sudah menjadi terlampau biadap dan berani bertindak ikut suka hati mereka.

    Saban hari mereka menabur fitnah dan mem buruk2 kan kerajaan yang memerintah. Terutamanya di lama2 blog yang pro Pakatan Rakyat. Ceramah2 yang mereka anjurkan juga telah banyak menghasut rakyat membenci kerajaan. Perbuatan mereka ini sudah melampaui batas. Jika tidak dibendung dengan segera, keselamatan negara akan terancam.

    Perdana Menteri sepatutnya tidak membiarkan ianya terus berlarutan sehingga ketahap yang tidak boleh dikawal lagi. Ini akan menjadikan negara jadi huru-hara dan kacau-bilau. Yang mendapat susah ialah rakyat jelata yang tidak berdosa.

    Tindakan utama yang patut di buat oleh kerajaan ialah 'mengharamkan ceramah2 politik', keduanya mengawasi blog yang anti-kerajaan. Mereka yang bertanggung-jawab mesti dihukum mengikut undang2 ISA kerana mengancam keselamatan negara.

    Segeralah bertindak sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Itulah sifat sebenar talibarut Yahudi di Malaysia ni..........

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Rupa-rupanya orang politik pembangkang yang mendakwa pejuang Islam atau pun yang lebih daripada sekular bukan lupa sangat apa yang dia cakap sebelum ini, tapi ngoyangkan kuasa, sanggup berbohong besar.

    Jangan ikutlah pemimpin macam tu rosak 'dunia dan akhirat'.

    Kalau orang lain digelar pemimpin bodoh, jahil dan macam-macam lagi. Yang dia tu kita nak kata apa, tentulah lebih dari itu kalau bodoh, bodoh apa ... kalau jahil, jahilnya apa ... tak sanggup nak menyebutnya, demi kepentingan politik peribadi sanggup memperkudakan orang lain untuk menghalalkan cara bagi membolehkan mereka naik.

    ReplyDelete