Thursday, July 16, 2009

AGENDA MELAYU

PERNYATAAN MASALAH.


Agenda Melayu adalah antipati perjuangan PERKEMBAR, ia memperjuangankan nasib bangsa iaitu bangsa melayu dengan segala kompleksitinya. Ia semistinya merangkumi keperluan ekonomi, tuntutan agama dan budayanya serta meruahnya sebagai masyarakat induk yang bertepatan dengan hakikat sejarah yang berkesinambungan.

Kedudukan melayu yang berbeza ini telah menjadi asas kapada konrik sosial negara di mana perlembagaan merupakan dokumen terpenting yang mengiktiraf Melayu sebagai teras.

Seterusnya ia telah menjadi blueprint kapada pembinaan bangsa dan negara Malaysia. Secara idealnya, ini membawa erti bahawa setia dasar dan program negara haruslah didasari oleh cita-cita yang terkandung didalam agenda Melayu serta kontrik sosial negara.

Sahingga kina ia merupakan kunci kejayaan kapada kemunculan Malaysia sebagai satu-satunya
negara berbilang kaum di dunia yang dapat membangun dalam erti kata yang sebenar.

Walau pon belum mencapai status negara maju, namun, ia masih merupakan satu pencapaian yang belum lagi ada bandingan di mana-mana, baik diasia mahu pon di barat.

Namun demekian, agenda Melayu pada hari ini secara tersirat dan juga terbuka semakin dipersoalkan oleh golongan-golongan yang tidak memahaminya. secara tradisional golongan ini terdiri daripada golongan bukan Melayu, tetapi kebelakangan ini terdapat juga anak-anak Melayu yang semakin meraguinya.

Oleh itu useha-useha untuk memastikan bahawa golongan tersebut memahami Agenda Melayu dan perkaitannya dengan asas-asas pembinaan negara harus diberi keutamaan. ini adalah untuk mengelakkan berlakunya dimasa depan, konflik dan ketegangan diantara kaum serta untuk memperkasakan azam politik kita untuk menjayakan agenda perjuangan Melayu.

3 comments:

  1. salam sdr seratah

    terima kasihb atas menjadi follower dalam blog tunjanglangit.... disini saya membalas jasa saudara dengan menjadi follower blog saudara

    semoga saudara berjuang atas dasar yang mempertahankan hak melayu...

    salam

    ReplyDelete
  2. salam kenalan..siapa nama..tinggal dimana..gurau je. terima kasih sudi hadir ke blog sy.

    ReplyDelete
  3. salam kenalan dari saya..lelaki kah wanita ni? nak panggil sdar atau sdri? terima kasih kerana mengikuti blog saya.

    ReplyDelete