Tuesday, December 28, 2010

SUDAH TIDAK MENJADI PELIK LAGI

KEPUTUSAN CEMERLANG PMR 2010.


Keputusan Pemilihan Menengah Rendah 2010 adalah yang terbaik dalam tempoh empat (4) tahun dengan seramai 30,863 pelajar mendapat keputusan A dalam semua mata pelajaran.
Menurut Ketua Pengarah Pelajaran, jumlah pelajar yang mendapat semua A meningkat sebanyak 2,675 orang atau 0.65 peratus berbanding 28,188 orang pada tahun lalu.

Yang Membanggakan kita ?.

Saorang pelajar keturunan cina Wee Soo Yen mendapat 8 A termasuk subjek Bahasa Arab, kalau ini boleh berlaku, bererti belajar bahasa Arab tidak menjadi begitu susah untuk dipelajari, tetapi kenapa pelajar anak melayu tidak mengambil subjek ini sedangkan ia merupakan bahasa Al Quaran yang kebanyakan anak melayu membacanya.

Pernah terjadi pada awal tahun lapan puluhan disebuah sekolah Menangah di Daerah Temerloh Pahang di kawasan Felad, ada saorang sahaja pelajar keturunan India di Sek tersebut, mengambil pepereksaan SPM, beliau mengambil sabjek Ugama Islam, keputusannya mendapat 1, masa itu, yang peliknya semua pelajar melayu tidak mendapat 1 mata pelajaran ugama Islam
jadi ia tidak lagi menjadi pelik, yang penting ada kesungguhan sudah pasti mendapat kejayaan.

Sudah sampai masanya bahasa Arab diajar di sek Kebangsaan, dan juga bahasa cina dan tamir, jadi lima bahasa diajar termasuk BM dan BI. belajar banyak bahasa tak rugi, negara juga banyak dapat faedahnya, kita tidak harus mementingkan kejayaan kita mesti merencana sesuatu untuk kebaikan.

No comments:

Post a Comment