Friday, December 24, 2010

MUZIUM 13 MEI.

Baru-baru ini PERKASA mencadangkan agar diadakan sebuah muzium 13 Mei, supaya rakyat negara ini terutama genarasi muda dapat benar-benar mengtahui peristiwa tersebut yang melanda tanah air ketika itu.

Kalau kerjaan benar-benar ingin membinanya muzium tersebut ia amatlah baik keran catatan sejarah dapat dipaparkan kapada umum setiap rentintan peristiwa itu difahami oleh masyarakat genarasi muda supaya ia tidak akan berulang lagi.

Kemusnahan perpaduan kaum yang terbina sejak sebelum Kemerdekaan akibat rasa tidak puas hati sejak sebelum merdeka lagi sekelumpuk masyarakat tidak bersetuju dengan cara kemerdekaan yang di capai, cuba menghasut dan memainkan sentimen perkauman.

Cabaran ini datang dari dalam dan luar, pada yang sama kominis masih meneruskan perjuangannya untuk memerantah negara ini, parti DAP merupakan senada dan sehaluan dengan cara gerakan kominis, menuntut kesemarataan.

Dalam kempen pilihan raya yang ketiga pada 1969, ceramah- ceramah DAP banyak meniup api perkauman, seperti terjadi pada 9hb.5.1969 semasa perarakan mayat saorang kongsi gelap yang mati ditembak anggota Polis dalam satu peristiwa tembak menembak di kepong pada 5.5.69, di masukkan ke hospital dan mati pada 8hb.5.69.

Pada masa itu mayatnya di letekkan di rumah sambahyang di Petaling Street, memohon dengan pehak polis untuk mengarak mayat tersebut balik ke kepong, tetapi pehak Polis tidak membenarkan, kerana pada masa itu dalam tempoh berkempin pilihan raya hari mengundi akan diadakan pada 10hn.5.1969,


Lim Kit Siang dan Tan Che Kun pergi berjumpa Yg. Teramat Mulia Tengku Abdul Rahman minta kebenaran perarakan tersebut, Tengku memberi kebenaran, apa kata Tengku, biarlah bukan apa keluarganya nak bawa balik mayat, tak ramai pun. Tengku memberi kebenaran.

Pada 9.5.1969 bermula jam 2.00 petang perarakan bermula dari Petaling Street menuju ke Kepong, Tengku kata tak ramai , tapi apa yang terjadi, lebih sepuluh ribu ( 10.000) orang mengiringi mayat tersebut, setiap 1 kg 1 ceramah diadakan, dalam ceramah tersebut kebanyakannya memburukan Kerjaan dan meniup api perkauman. Perarakan tersebut berkahir pada jam 3 pagi.

Pada esok paginya adalah hari mengundi, maka keputusannya Perikatan kalah di Selangor dan beberapa negeri lain, pada 12hb, lagi sekali DAP memohon untuk mengadakan perakan kemenangan dengan Polis, tetapi Polis tetap tidak membenar, lagi sekali Lim Kit Siang berjumpa Tengku untuk meminta kebenaran, Tengku memberi kebenaran.

Bermulalah perarakan dan beberapa peristiwa maki memaki terhadap orang melayu membawa penyapu besar, HAI MELAYU BALIK KAMPONGLAH KULA LUMPUR BUKAN MELAYU PUNYA, KUALA LUMPUR CINA PUNYA, PENYAPU INI AKAN MENYAPU ORANG MELAYU. itulah salah satu kata-kata kesat yang di lemparkan oleh pemuda DAP semasa berarak di sekitar bandar Kuala Lumpur.

Banyak lagi peristiwa-peristiwa yang menyayat hati berlaku di kuala lumpur sebelum berlaku pertempuran diantara orang Melayu dengan penyokong dan ahli DAP pada 13Mei 1969.

Jadi kalau terbinanya Muzium 13Mei kita harap segala peristiwa tersebut di paparakan dan jangan di sembunyi biar genaragi muda tau siapa yang menjadi dalang berlakunya peristiowa 13 Mei. Sebab itu DAP tidak bersetuju di adaklan muzium tersebut kerana tembelangnya akan terselah. kita sama-sama pikirkanlah.

1 comment:

  1. Salam, dan salam perjuangan. Singgah melawat blog tuan yg hebat ini. Dan artikel yg di ata ni sungguh menarik. Tahniah !...dan kalau di izinkan, mohon linkkan blog saya di sini. Terima kasih. Link saya : http://ibm-akusayangumno.blogspot.com/

    ReplyDelete