Friday, May 8, 2009

Sidang Dewan Harubiru

Bila melihat sidang dewan Dun Perak jadi harubiru, teringat masa sekolah rendah dulu ada sebuah buku cerita kanak2 kisah binatang bermasyuarat, pada suatu hari raja rimba (singa) memanggil semua binatang didalam hutan, untuk mengadakan masyuarat tergempar, yang jauh dan dekat semua datang untuk mengantahuai apakah pekara yang mustahak sangat hendak dibincangkan, apabila semua sudah ada, sang rimba pun memulakan masyuarat, sang rimba menyatakan apa tindakan kita semua, kawasan kita sudah diceroboh oleh manusia habis kawasan sudah menjadi padang jarak padang terkukur, sudah susah kita mencari makan, cuba binatang semua fikirkan apa caranya, bangun sang sri gala memberi cadangan supaya kita semua pindah dari sini ke tempat yang jauh dan lebih selamat, bangun sang badak membantah tak setuju kenapa kita semua kena pindah sedangkan kawasan ini kawasan kita, semua nya terdiam memikirkan apa yang dikatakan oleh serigala dan sang badak, dalam suasana senyap memikirkannya bersuara sang buaya kita lawan mereka dan halau mereka, bangun sang badak apa kekuatan kita cuba lihat senjata mereka keras mereka guna jen (jentolak) tak mampu kita nak lawan, sekali lagi semua senyap memikirkan apakah caranya untuk mengatasinya, bangun pula sang kancil, kita pindah juga tapi tak jauh hanya sebelah sahaja, lepas tu kita tunggu apa yang mereka tanam nanti lepas tu kita musnahkan semuanya, kita lawan dengan cara itu kita beri pengajaran supaya mereka sedar. semua binatang setuju dengan cadangan sang kancil yang terbukti bijak. apabila semua setuju sang rimba pun menangohkan masyuarat dan mereka pon bersurai dengan senang hati. HAIRAN bin ajaib binatang pon pandai bersidang tak kecoh pon walau pon mereka berlainan bulu tapi boleh bersama demi keselamatan yang terancam, tapi di Perak ADUN PKR & PAS & DAP, lebih teruk dari sidang sang rimba. tahu undang2 tapi ADUN2 tu tak tau undang2 cakap tau tetapi perbuatan nya tak tau. wahai ponyokong Pas dan PKR melayu islam sedarlah kita sedang dipermain dan dipersenda oleh orang bukan melayu yang menghina Raja-Raja.fikirlah tentang cerita dongin sang rimba.

1 comment:

  1. Awak tau tau lagi ? BERUK MAK YEH kalau dah dapat duduk atas pokok kelapa, tepi laut pulak tu, mampus dia tak nak turun....... tuan dia kena rentap le..........
    Beruk Mat Yeh ni dah kemaruk, lama tak dapat mengawan, nampak ayam,kucing itik dia nampak macam beruk betina.... Itulah perangai ADUN-ADUN PR Perak (tak semua weh, ada juga yang berakhlak)

    ReplyDelete