Sunday, May 24, 2009

Konsep 1 Malaysia

YAB Dato' Sri Najib Perdana menteri ke enam membawa selogan 1 malaysia Rakyat didahulukan Pencapaian di Utamakan. seratah cuba memahami falasafah yang terkandong didalam selogan tersebut.

Pertama seratah cari dasar yang dibawa oleh Perdana Menteri dari Tengku hingga ke Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Tengku memerdekakan negara dalam konteks perpaduan kaum, menyatukan kaum, sahingga menyakinkan british untuk memberikan kemerdekaan.

Tun Abdul Razak, bapa pembangunan dan DEB, Dasar Ekonomi Baru, mempunyai serampang 2 mata, iaitu Membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat setelah perpaduan kaum tergugat kerana angkara kominis berlakunya peristiwa berdarah 13 mei 1969.

Tun Husin Onn, membawa perkhidmatan Awam cemerlang.

Tun Mahadhir, membawa wawasan 2020,

Tun Abdullah Ahmad Badawi, membawa Islam Hadhari dan Modal Insan.

Apabila dikaji semuanya ada didalam 1 Malaysia dan Rakyat didahulukan pencapaian
diutamakan. hari ini YAB Dato' Sri Najib ingin membawa kapada mengurangkan protokol didalam apa-apa majlis, kalau dulu-dulu apabila pemimpin utama datang hanyalah orang2 kenamaan sahaja yang menghampiri dan mendampingi, rakyat jelata hanya dikerah dengar ucapan lepas itu dapat nasi bungkus dan air kotak, orang2 kenamaan makan semaja dengan pemimpin utama. nampak nya adat ini cuba nak di hapuskan, kalau ada jamuan makan bukan orang kenamaan yang semeja dengan YAB tetapi orang2 bawahan seperti ketua kampong, tok Imam dan JKK, orang2 kenamaan yang lain dibahagikan , seperti MB saorang sahaja dimeja itu dan dikelilingi oleh masyarakat kampong, barulah boleh mesera rakyat.

YAB PM menekan kan tentang kakitangan Awam supaya pencapaiannya cemerlang, untuk rakyat diutamakan. kakitangan Awam sudah bermacam gajaran dinikmati demi untuk memberi keselesaan kapada kakitangan Awam.

YAB Dato' Sri sedar bahawa semasa pilihan raya 12 yang lalu sebahagian besar kakitangan kerjaan tidak menyokong kerjaan kerana marah tak dapat bonos, tetapi mereka lupa sebelum itu mereka menikmati kenaikan gaji yang tak pernah didapati sebelum ini sahingga 30%, kalau dikira apa yang mereka dapat lebih dari bonos apa yang diperolihi. mereka menganggap bonos itu satu kemistian kapada kakitanggan karjaan.

Kita mengharapkan selepas ini kakitangan kerjaan mesti mengandakan useha bagi melaksanakan apa yang PM nyatakan tentang pemcapaian diutamakan. kerana sebelum ini bukan semua ada segelintir kakitangan kerjaan sengaja mengsabotaz kerjaan supaya rakyat marah kan kerjaan, sedangkan kesalahan itu datang dari pegawai kerjaan.

Wawasan 2020 untuk menjadi Negara maju sudah tingal beberapa tahun sahaja lagi, sedangkan
pencapaiannya masi jauh lagi, kalau useha tidak digandakan nascaya matalamat wawasan 2020 tak tercapai.

Oleh itu semua masyarakat semua kaum harus mengembeling tenaga demi mencapai matalamat
dan membantu kerjaan bagi keluar dari kemalut ekonomi yang sedang melanda dunia dan negara kita.sekian

No comments:

Post a Comment