Thursday, December 15, 2011

APA KATA DAP

Deklarasi Setapak - 29 Julai 1967
Jamuan Makan Malam Tahunan Pertama DAP.


Perwakilan DAP Secara asasnya Bersetuju :-

DAP berpegang kuat kapada ideologi satu negara Malaysia yang bebas, demokratik dan berfahaman sosialis, berdasarkan prinsip-prinsip keadilan kaum, serta kesaksamaan sosial ekonomi berasaskan institusi demokrasi berparlimen.

DAP menerima pengunaan bahasa Melayu dan mengakui statusnya sebagai bahasa rasmi tetapi turut menekankan kebebasan pengunaan bahasa lain dalam masyarakat. Ia mendesak agar bahasa Cina, Tamil dan Inggeris turut diberi peranan dalam pentadbiran, pendidikan dan media massa.

DAP memperjuangkan persamaan hak dan mengkritik pengeksplotasian ke atas tenaga manusia berdasarkan kaum, ekonomi, sosial, dan kawasan bandar dengan luar bandar.

Berdasarkan deklarasi ini yang dibuat diawal penubuhan DAP setelah Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1976, DAP masih kekalkannya, apa sahaja yang berlaku didalam pergolakan dalam negara, dari segi politik, DAP tetap dengan dasarnya.

Tidak seperti PAS sentiasa berubah-ubah semasa angakatan perpaduan ummah lain dasarnya apabila dengan pakatan ubah pula dasarnya, hampir 60 tahun Pas memperjuangkan Negara Islam, tiba-tiba Pas menyatakan tidak ada dalam quraan negara Islam, selama ini PAS menipu pengikutnya dan orang Melayu amnya.

Tetapi bagi DAP dia terus dengan dasar perjuangannya Malaysian Malaysia, hak sama rata walau apa pun perubahan suasana poplitik. Kita tengok bagai mana di Pulau Pinang sekarang DAP memerintah, dia dah buat apa yang di tetapkan dasar perjuangannya, tetapi bagi PAS yang memerintah nageri Kelantan sudah lebih 20 tahun baru nak kaji.

lepas ini seratah akan sambung lagi kisah pembohongan PAS.

No comments:

Post a Comment