Wednesday, March 24, 2010

PAS PARTI MENIPU. sambungan 8

Nik Aziz Cabar Pemimpin Umno Bermuzakarah.


Berita Harian 22 Fabruari 2002.
Cabaran Pas untuk bermuzakarah dengan Umno bukan sekali tetapi berpuluh-puluh kali.

Setiu. Isnin- Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz mencabar secara terbuka Presiden, Timbilan dan Setiauseha Agong Umno untuk bermuzakarah mengenai Islam dengan pemimpin Pas pusat, katanya Pas akan mengemukakan Presdennya Datuk Fadzir Noor ( ketika itu) Abdul Hadi Awang Timbilan, dan Nasaruddin Setiauseha. ( ketika itu).

Pada awal 2001 Umno beruseha dan bersedia untuk mengadakan perjumpaan mengadakan dan bermuzakarah dengan memberi peluang seluas-luasnya kapada Pas mengemukakan apa saja yang difikirkan perlu. ini kerana memandangkan perpecahan dikalangan oran-orang melayu sudah sampai ke perangkat yang paling bahaya sahingga melahirkan golongan-golongan yang sangup mempertikaikan hak-hak keistimewaan orang-orang melayu, agama Islam dan sebagainya.

Oleh kerana muzakarah itu lebih menjuruskan kapada soal perpaduan orang melayu yang tidak menguntungkan Pas. maka Pas cuba mengelak daripada muzakarah itu diadakan dengan berbagai-bagai alasan , akhirnya mereka meletakkan tiga syarat yang tidak boleh dirundingkan lagi dan syarat-syarat tersebut ialah.

* Mengembalikan royaliti (wang ihsan) yang diberi oleh kerjaan Pusat kapada kerjaan Negeri
Terengganu.
* Membenarkan penerbitan akhbar lidah rasmi Pas ( Harakah) dua kali seminggu; dan
* Kerjaan hendaklah menolak cadangan Umno supaya melarang pengunaan Islam pada parti
Pas ( Parti Islam SeMelaysia)

Disini jelas menunjukkan Pas lebih mengutamakan kepentingan politiknya daripada kepentingan masa depan bangsa dan agama dan cabaran Pas selama ini terhadap Umno untuk mengadakan muzakarah/pendebatan adalah semata-mata untuk menunjukkan kehebatan mereka supaya mesyarakat lebih terpenaruh kapadanya.

No comments:

Post a Comment