Thursday, November 28, 2013

MENGAPA KAMI TINGALKAN ANWAR

sambungan    ( 2 )


2.   AZWANDDIN  HAMZAH  
 ( Bekas Ketua Pemuda Keadilan Wilayah Persekutuan )

Pengakuan dan komen ringkas pengasas Pergerakan Pemuda Keadilan Wilayah Persekutuan pada 1999, Azwanddin yang kini mengetua sebuah NGO Jaringan Melayu Malaysia (JMM)

Saya tingalkan Anwar Ibrahim dan Parti Keadilan ialah apabila beliau (Anwar) meminta kami hentam Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan niat mahu tarik orang Cina merah kapada orang Melayu. Azwanddin memberi tau, selepas  (Anwar) keluar dari penjara dibebaskan dari kes liwatnya sekitar tahun 2000, Anwar telah mengadakan satu mesyuarat tertutup dengan Pemuda Keadilan dirumahnya di Bukit Damansara.

Dalam  mesyuarat itu dia mahu kami bakar semangat perasaan orang Cina untuk marah kapada orang Melayu, dan meminta juga  kami menghentam Raja-Raja Melayu, ini pekara pokok katanya.

Saya masih ingat lagi waktu itu yang ada dalam mesyuarat tersebut saudara (Shamsul Iskandar Mohd Akin) dari ankatan Pemuda Keadilan (AMK), pada awal saya lihat  Shamsul pun marah tapi kini dia masih didalam mengetuai lagi AMK sampai sekarang.

Bagi saya soal Melayu  tidak boleh di permainkan  sebab soal bangsa ini lebih besar dari kes liwat Anwar itulah penyebab besar saya tingalkan Anwar  kata Azwanddin .

Azwanddin berkata Anwar dalam mesyuarat tertutup itu mahu seluruh Pemuda Keadilan pusing seluruh nagara dengan menjelajah kawasan-kawasan Cina dan kemudian membangkitkan isu-isu yang menyentuh sensitiviti kuat kaum itu, antaranya soal pendidikan kaum Cina.

Beliau cuba membangkitkan rasis Cina supaya UMNO dilihat jahat,  saya kemudian bertanyakan kapadanya bahawa soal Melayu ini tak boleh dibuat main, tapi beliau buat tak dengar, kata Azwanddin lagi bermakna dia Anwar tak mahu bincang tentang Melayu.

Maka Azwanddin melihat hala tuju Anwar bermetalamat untuk menjadi PM sahaja dengan apa cara pun, dengan ini saya mengambil keputusan untuk meningalkan Anwar dan Parti Keadilam.

Rakyar Malaysia khasnya Melayu berfikirlah dan mengharap tidak ditipu oleh Anwar lagi

bersambung






No comments:

Post a Comment