Monday, August 8, 2011

ANTARA DAHULU DAN SEKARANG

MENGULINGKAN KERJAAN

Pada tahun 1948 Parti Kominis Malaya ( PKM ) melancarkan pemberontakan bersenjata terhadap pemerintah di Tanah Melayu pada pertengahan tahun 1948, menyebabkan Kerjaan Tanah Melayu mengistiharkan darurat bagi seluruh negeri didalam tahun yang sama.

PKM mengunakan cara kekerasan untuk mengulingkan kerjaan Inggeris untuk menubuhkan sebuah kerjaan Komunis ala Republik. cara ini ternyata tidak mendapat simpati dan sokongan rakyat negeri ini. rakyat menjadi bertambah benci dan bertambah takut dengan cara-cara kekerasan seperti yang di gunakan oleh orang-orang komunis itu.

Fahaman komunis mula masuk ke tanah Melayu pada pertengahan bahagian pertama abad keduapuluh. Apabila parti kumintang mencapai satu persetujuan dengan parti Komunis Cina (dinegeri Cina) maka cawangan-cawangan parti koumintang yang terdapat di Tanah Melayu ini pun mulalah diresapi oleh anasir-anasir komunis.

Apabila Chiang Kai Shek membubarkan persetujuan dan kerjasama dengan Parti Komunis Cina yang dipimpin Mau Tse Tung, maka anasir-anasir komunis pun tidak lagi dapat bergerak didalam cawangan-cawangan Parti Koumintang baik yang di negeri Cina sendiri mahu pun yang di Tanah Melayu.

Akibatnya Parti Komunis Cina terpaksa menubuhkan pertubuhannya sendiri bagi mengembangkan fahaman Komunis di Asia Tenggara, dan tak lama kemudian muncullah pertubuhan komunis bagi Asia Tenggata dikenali dengan Parti Komunis Nayang.

bersambung.

No comments:

Post a Comment