Tuesday, January 4, 2011

SAMBUNGAN CORITAN SEJARAH DIHUJUNG TAHUN DAN AWAL TAHUN

Fasa 153 Hak Istimewa Melayu.

Apabila negara mancapai kemerdeka kaum lain terus mendapat apa yang di persetujui dalam Kontrik Sosial, Kerakyatan, lebih 1 juta kaum cina dan india menjadi rakyat neagara ini secara otomitik ( jus soli ) tetapi bagi kaum Melayu 53 tahun merdeka masih merankak-rankak untuk mencapainya dalam HIM.


Selepas peristiwa 13 Mei 1969. Allahyaraham Tun Razak melancarkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang mempunyai serampang dua mata, iaitu membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat. kerana orang melayu pada masa itu terlalu meskin.


Mengapa Lahirnya DEB

Realiti Masa itu, Orang Melayu yang merupakan kaum mejoriti berada dalam kedudukan miskin kaum Cina menguasi ekonomi, kekayaan negara tidak dibahagi sama rata, golongan profesional dikalangan orang Melayu amat kecil jumlah.

Apa yang dirisaukan pada masa itu ialah Masalah Melayu. Kemiskinan dan Kemunduran. Apa kata Tuanku Abdul Rahman, sepanjang dibawah jajahan Inggeris orang Melayu tidak ada tempat Hak Meraka dinafikan dan diketepikan.


Melayu 2. 4 %. cina 33 %. Asing 64.6 %.


Dengan adanya DEB maka Kerjaan di bawah pimpinan Tun Razak menyusun semuala masyarakat, dalam DEB Kerjan mensasarkan Bumiputra mencapai ekuiti sekurang-kurangnya 30 % dalam semua bidang.


Sewaktu dilancarkan DEB Banyak mendapat KECAMAN. tetapi Kerjaan Tidak ada pilihan
ORANG MELAYU MESTI DIBELA, Kegiatan Ekonomi Mereka perlu DiJump-Start. Peluang untuk Mereka harus diutamakan.


Walau Apapun Kecaman Terhadap DEB * BANK DUNIA MENGAKUI IA DASAR "AJAIB"
DEB Merupakan program kejuruteraan semula sosial yang MENGAGUMKAN dan yang paling berjaya di dunia.


Ini Ternyata BUKAN DASAR LANUN. Merompak Hak Orang Lain untuk Diberikan Pada ORANG MELAYU.


Tapi hari ini seratah sangat sedih kerana ada orang melayu mempertikaikan DEB dan akan memansukkannya sekira berkuasa nanti, hari ini kejayaan yang dicapai oleh sebahagian orang Melayu adalah hasil dari Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah dilaksanakan.


Ada Melayu yang sombong yang tidak berterima kasih kejayaannya yang telah dihasilkan dari DEB. mereka sangup gigit tangan yang memberi mereka hidup dalam kesenangan.


setakat ini dulu kalau ada masa seratah akan sambung, kerana masih banyak lagi.

2 comments:

  1. DEB tidak menindas mana-mana kaum. Ini terbukti dengan senarai 10 orang terkaya di Malaysia di mana 8 daripadanya orang Cina.

    ReplyDelete
  2. Mereka merasa bimbang diatas kejayaan DEB yang membela nasib orang miskin yang tidak mengira kaum, dalam hal ini rakyat sedar siapa yang benar membela nasib mereka, sebab itu mereka menolak DEB.

    ReplyDelete