Monday, January 3, 2011

SAMBUNGAN CORITAN SEJARAH DI HUJUNG TAHUN

Fasa 153. Hak Istimewa Melayu, Dalam Perlembagaan Negara.


Dalam Kontrik Sosial sebelum kemerdekaan negara, persetujuan trelah dibuat oleh kaum-kaum yang terdapat didalam negara ketika itu, setelah tawaran yang diberi oleh Inggeris kapada penduduk Tanah Melayu supaya mencapai kemerdeka bersama tiga kaum
.


Walau pun pada awalnya orang Melayu tidak bersetuju tetapi itu saja peluang yang ada, kerana untuk beperang dengan menentang Inggeris tidak berupaya, dan terus duduk dibawah Malayen Union pun tidak samgup melihat kuasa Melayu suadah tidak ada, maka Melayu terpaksa menerima rela dalam terpaksa.


Lima pekara yang dipersetujui dalam kontrik sosial yang telah di bahaskan sebelum ini, cuma tentang fasa 153 saja yang belum kerana ia sangat panjang untuk di huraikannya.


PETIKAN PERLEMBAGAAN 153.

Adalah Menjadi Tanggungjawab Yang DiPertuan Agong Memelihara Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputra Mana-mana Negeri Borneo dan Kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan pekara ini.


Ada tiga pekara besar didalam fasa ini.


1. Jawatan Dalam Perkhidmatan Awam
2. Pendidikan dan Biasiswa
3. Permit Perniagaan.


Jawatan Dalam Perkhidmatan Awam.


Kenapa ia dimasukkan Perkhidmatan Awam, kerana negeri ini negeri Melayu, ia mesti ditadbirkan oleh orang Melayu sendiri, sebab itu kita lihat hari ini, orang Melayu yang ramai menjawat didalam perkhidmatan Awam.
Dalam Jawatan Dalam Perkhidmatan Awam ada empat yang besar.


a. PTD - Pegawai Tadbir dan Diplomatik
b. Hakim
c. Kastam
d. Polis.


PTD - Kebanyakan dalam PTD terdiri dari orang Melayu, kebanyakan Peagawai Daerah adalah orang Melayu, sesangkan Mealayu jadi Pegawai Daerah banyak mana tanah terlepas kapada bukan Melayu, kalau dia ...... lagi lah.!!!!.


Hakim - Hakim Melayu dah tentu dia islam kalau hendak menjatuhkan hukum dia sedar dia akan dipersoalkan di ahirat nanti, dengan ini ia mestilah adil.


Kastam - Untuk mengurus barang masuk dan keluar negara mestilah diurus kan oleh orang Melayu sendiri, sedangkan Melayu yang jaga banyak mana terlepas, apatah lagi kalau meraka yang jaga.? !!!!!!!!.


Polis. - Negeri ini Negeri Melayu Orang Melayu mesti menjaga keselamatannya kalau tidak saudara faham sendirilah.


Banyak lagi hendak dihuraikan seratah akan sambung bila ada masa.

bersambung.

No comments:

Post a Comment