Thursday, May 8, 2014

MENGHAYATI PERJUANGAN UMNO


sambungan


Liku-liku Menuju Kemerdekaan.


Selepas Jepun meletak senjata pada tahun  1945 apabila  dua butir bom atom digugukan di Hirosima dan Nagasaki yang membunuh ribuan maknusia akhirnya Jepun membuat keputusan untuk tidak berperang lagi dan akan berperang dengan ekonomi, akhirnya mereka berjaya.

Inggeris kembali semula ketanat air ini dengan membawa misi baru iaitu untuk berkuasa lebih lagi yang mana memperkenalkan Malayan Union ditanah air ini, Mac Michael yang diutuskan oleh kerjaan Inggeris secara paksa kapada Raja-raja melayu untuk menendai surat perutusa persetujuan untuk menyerahkan negeri-negeri di Tanah Melayu kapada Raja Inggeris.

Dengan penyerahan  kuasa Raja kapada Inggeris maka Raja-raja Melayu sudah tidak ada kuasa lagi kapada negeri-negerinya kecuali hanya yang berkait dengan  Agama dan ada istadat sahaja, sedangkan mesyuarat Raja-Raja Melayu di pengerusikan oleh orang Inggeris.

Apabila pekara ini diketahui oleh rakyat, maka keseluruhan rakyat bangkit membantah, cendakawan melayu ketika itu seperti Tuan Zainal Abidin Ahmad ( Za'ba) Datuk Panglima Bukit Gantang serta Dato Onn merancang untuk diadakan satu kongres melayu mesti diadakan untuk menentang kemaraan Inggeris untuk menubuhkan Malayen Union.

Atas persetujuan pemimpin-pemimpin kesatuan melayu negeri-negeri, sebanyak 42 buah persatuan bergabung  bersetuju untuk mengadakan kongres melayu, paka pada  1 Mac 1946 perhimpunan penyatuan melayu pertama diadakan di Kuala Lumpur selama tiga hari.

Dengan belangsungnya kongres tersebut  Datuk Onn telah dipilih sebagai Yang dipertua bagi memimpin pertubuhan tersebut yang dinamakan UMO, United Malays Organisation, cadangan Datuk Onn dan Za'ba menambah dengan National, menjadi UMNO.

Inggeris tetap meneruskan rancangannya untut menubuhkan Malayen Union walau pun mendapat penentangan oleh orang Melayu seluruh negara ketika itu puluhan ribu orang melayu berhimpun untuk menyatakan bantahan terhadap rancangan Inggeris untuk menubuhkan Malayen Union.

Pada 30 dan 31 Mac 1946 satu kongres tergempar diadakan bagi memujuk Raja-Raja Melayu tidak menghadiri pelancaran penabalan Gabno Tanah Melayu, Datuk Onn dan pemimpin Melayu mengadap Raja-raja melayu merayu agar tidak menghadiri pertabalan tersebut, Raja-raja Melayu bersetuju untuk tidak hadir ke penabalan Gabno Tanah Melayu.

Raja-raja Melayu terharu dengan taat setia rakyat kapada raja-raja ada yang menitiskan air mata apabila rakyat melaongkan Daulat Tuanku Hidup Melayu dan patik semua bersama Tuanku.

Inggeris tetap juga mengadakan penabalan gabnonya iaitu Sir Edward Gant pada 1 Aril 1946 di padang Selangor Kelab, yang mana tidak seorang pun raja-raja melayu hadir begitu juga dengan ahli-ahli majlis penasihat Gabno yang terdiri dari orang melayu turut tidak hadir.

Dalam Kongres tergempag itu telah memutuskan semua orang melayu berkabung iaitu melilitkan kain putih disongkok selama satu minggu bermula dari  1 April hingga 7 april 1946.

Berkabung ini menanda berdukacita kerana melayu dah mati, sebab itu ketika itu laongan teriakan semasa perhimpinan melayu iaitu  HIDUP MELAYU untuk meniup semangat perjuangan.


bersambung.

3 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

      Delete
  2. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete