Friday, November 20, 2009

PAHANG TUNTUT ROYALITI MINYAK

Sejarah penemuan minyak di negara ini pada awal tahun tujuh puluhan, seratah pernah terbaca dalam utusan melayu, ketika itu Perdana Menteri Tun Abedi Razak mengumun Minyak ditemuai di Pahang.

Tetapi ketika itu negeri Trengganu merupakan negeri yang termundur di Semenanjung Tanah Melayu, Tun Razak memberikan dahulu kapada Trengganu untuk mengeluarkan minyak dengan harapan untuk meningkatkan pembangunan dan mengurangkan kadar kemiskinan di Trengganu.

Negeri Pahang diberi pembinaan Pelabuhan agar diseimbangkan pembangunan, tetapi pelabuhan Kuantan menghadapati masalah dalam pembinaan sahingga keliwatan berlaku beberapa tahun.

Pada peringkat awal perancangan pembinaan pelabuhan tersebut, pelabur dari dalam dan luar negara sudah mula datang ke negeri Pahang khasnya di Gebeng kawasan Industrian, tetapi oleh kerana keliwatan pembinaan pelabuhan tersebut, satu demi satu meningalkan negeri pahang.

Apabila Perlabuhan siap baru pelabur datang semula tetapi agak berkurangan, sebagaimana sebelumnya.

Bererti Minyak memang ada di perairan negari Pahang, walaupun perairan belum lagi digali pengeluarannya tetapi seabagaimana yang di suarakan oleh salah saorang ADUN meminta royaliti minyak ada kebenarannya, kalau Kelantan diberi wang Ihsan, kenapa tidak negeri Pahang juga mendapat habuan yang sama, sedangkan Pahang dibawah pemerentahan BN sealiran dengan Kerjaan Pusat.

Munkinlah masa ini kesesuaian untuk mengeluarkan minyak diperairan Negeri Paahang tidak begitu sesuai, tetapi tidak bererti Negeri Pahang tidak mempunyai sumber minyak.

Kalau Semasa Tun Razak mengumumkan Minyak ditemuai di Pahang, dan eloklah dizaman anaknya merealisasi apa yang di perkatakan oleh Ayahendanya.

PAHANG DARUL MAKMUR.

2 comments:

  1. salam tuan.

    saya berminat nak letakkan link blog tuan di blog saya

    moga kita dapat bekerjasama melawan musuh siber.

    dengan barokah Ahli Bait Rasulullah yang mengalir dalam darah Raja Raja kita.

    terima kasih tuan ...

    ReplyDelete
  2. Salam hak mutlak utk menentukan royalti minyak sebenarnya dibawah budi bicara Kerajaan pusat. Mungkin negeri pahang boleh mintak tapi pada akhirnya yg menentukan adalah kerajaan pusat..


    http://other-perspektif.blogspot.com/2009/11/wang-ehsan-ka-royalti-kami-yg-punya-pas.html

    ReplyDelete