Friday, May 9, 2014

MENGHAYATI PERJUANGAN UMNO

sambungan

Liku-liku Perjuangan UMNO 


Dalam persidangan kongres tergempar yang diadakan pada  30 dan 31 Mac 1946 yang mengambil beberapa ketetapan, salah satunya  mengutus kawat kapada kepten  Gammans dan Lt. Col. Rees Williams meminta mereka datang ke tanah melayu  untuk berunding dengan orang-orang melayu.

15 April 1946  Raja-Raja Melayu mengadakan mesyuarat di Istana Iskandariah  Kuala Kangsa Perak bagi membingkan isu Malayen Unian, dengan sebulat suara semua Raja-Raja Melayu menolak penubuhan Malayan Union, dan menghantar surat bantahan kapada kerajaan Inggeris di London.

Dalam tempoh itu orang Melayu  tidak henti-henti membuat bantahan dengan mengadakan himpunan bagi menunjukkan kapada Inggeris bahawa orang Melayu sangat tidak bersetuju dengan pemeretahan Malayen Union.

Inggeris tetap juga meneruskan penguatkuasaan pemerintahan Malayen Union  bermula dari 1 April  dan tidak menghiraukan bantahan orang Melayu.

UMNO terus berjuang untuk membebaskan dari cenkaman penjajah maka pada 11 Mei 1946 kongres Melayu ketiga diadakan di istana besar Johor Baru, maka dengan rasminya UMNO di tubuhkan.

sekian







1 comment:

  1. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    ReplyDelete